Skolevæsen

Skolen rykker ud i skoven

Oplevelser på første hånd skal styrke indlæringen

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Så har det ringet ud til frikvarter og til rundbold i det kuperede terræn.foto: grete dahl

VESTBJERG:For en dag har de to 6. klasser på Vestbjerg Skole flyttet klasseværelset ud i Hammer Bakker. Det skal give en anderledes undervisning, som styrker indlæringen, og der er ikke tale om et enkeltstående tilfælde. Tværtimod skal dagene i naturen blive en tradition for 6. klasserne. Den usædvanlige skoledag i skoven byder på en gang varm suppe over bål, rundbold i det kuperede terræn, et besøg hos en juletræsproducent og så masser af natur. - Det skal give eleverne en større forståelse for de muligheder, naturen giver, fortæller lærer Susanne Mikkelsen. - Og det giver en anden form for undervisning. I klasseværelserne kan det være meget teoretisk, når læreren står og fortæller, mens eleverne sidder og lytter. Herude får eleverne tingene i hænderne og mærker naturen, og nogle af dem er ikke vant til at være ude i naturen, siger Susanne Mikkelsen. Og generelt ser eleverne udflugten som et kærkomment afbræk i hverdagen. - Det er sjovere, fordi vi får lov til at være udenfor og sidde alle sammen og hygge os. Og så får vi lov til at larme, forklarer Stephanie Andersen. Mens den ene 6. klasse spiller rundbold, er den anden på besøg hos juletræsproducent Werner Davidsen, der fortæller om sin økologiske produktion og om nåletræernes forunderlige rejse fra Hammer Bakke til Polen og Tyskland for måske atter at ende i Nordjylland som pyntegran i den lokale brugs. - I stedet for blot at høre om og se et foto af et nåletræ, så har eleverne oplevet træerne på nært hold. De har ikke bare siddet og lyttet. De har været ude og bevæge sig og fået stimuleret sanserne, og det styrker indlæringen. De får oplevelser, som er nemmere at huske, forklarer skoleleder Jakob Ryttersgaard. I efteråret var eleverne sendt i skoven for at fotografere skoven og fange stemningsbilleder, som skulle bruges i forbindelse med undervisning i lyrik. Og der planlægges også kombinationer af ture og undervisning i matematik samt natur og teknik. Stephanie Andersen var dog ikke så begejstret for efterårets fototur, fordi det var kedeligt at fotografere, men igen løftede samværet med klassekammeraterne oplevelsen, og undervisningen i naturen fortsætter i resten af skoleåret for 6. klasserne, som har fået ekstra lektioner til projektet. Samtidig er der nedsat en arbejdsgruppe, som skal planlægge undervisningsforløbene, så det bliver nemmere for lærerne at få overblik over mulighederne. - Vi får eleverne mere ud i naturen, så de opdager vores lokalsamfund og den unikke natur vi har, og så må de gerne gå hjem og tage forældrene med ud, siger Jakob Ryttersgaard.