Skolen skal give elever lyst til livet

Lars Pilgaard er glad for sammenholdet på Moseby Skole

Moseby 29. september 2002 08:00

MOSEBY: Der er rigtig mange nye arbejdsopgaver at sætte sig ind i og mange bolde at holde i luften samtidig, men det er spændende, og der er en god stemning på skolen. Lars Pilgaard, 34-årig skoleinspektør på Moseby Skole, har i snart to måneder været leder af den lille skole med otte lærere og 72 elever. Og selv om det i begyndelsen har været nødvendigt at tage aftenerne i brug for at få et overblik over de mange opgaver, er han godt tilfreds med sin rolle som leder og det samarbejde, han har fået med ansatte og elever. - Jeg er overrasket over, at der er så god en stemning blandt lærere og elever på skolen, siger Lars Pilgaard. Han er klasselærer for 7. klasse og har derudover 5./6. klasse til historie, men selv om han har få undervisningstimer, kniber det ikke med at få tiden til at gå. Han skal blandt andet sætte sig ind i arbejdstidsaftaler, holde styr på timeregnskabet samt et væld af andre administrative opgaver, som der ikke er sekretærhjælp til på en skole af den størrelse. Men vigtigst er det at sørge for, at både elever og lærere får de nødvendige udfordringer på skolen. Bevidstheden om at alle skal gøre en indsats for at gøre sammenholdet endnu bedre og styrke undervisningen, lægger Lars Pilgaard stor vægt på. - Vi er hinandens skæbne. Vi kan alle bidrage til, at der sker noget godt. Til gengæld kan vi også alle bidrage til, at det går skidt, siger han. - Som lærere kan vi aldrig gå hjem og sige, at vi har gjort det godt nok. Der er altid børn, som vi kunne have gjort det bedre for. Målsætningen for arbejdet med eleverne er klar. Det drejer sig om at forberede børnene til voksenlivet. - Eleverne skal have lyst til livet, når de forlader Moseby Skole. De skal være sultne istedet for at være opgivende, påpeger han. Psykologisk indsigt Den nye inspektør har valgt at prioritere en styrkelse af lærernes pædagogiske og psykologiske indsigt højt. Ikke at der specielt er brug for det på Moseby Skole, understreger han, men det er et generelt problem, at det halter lidt med læreres kvalifikationer på det område. Det pædagogisk/psykologiske arbejde er derfor valgt som indsatsområde på skolen, og det indebærer, at lærerne skal gå kursus hos Peter Westmark, Center for Videregående Uddannelser, som er ekspert på netop det område. - Vi skal gøre brug af den nyeste viden. Moderne forskning viser, at lærere virkelig kan gøre en forskel og eksempelvis bryde den sociale arv, forklarer skoleinspektøren. Lærerne skal i endnu højere grad være bevidste om betydningen af medmenneskeligt samvær. De skal være en vigtig rollemodel for eleverne, mener han. - Hvis eleverne bliver mødt på en fornuftig måde og får vejledning, de kan bruge til noget, så bliver de også meget mere positive. Hvis eleverne bliver mødt med respekt, kan de også bedre opbygge et selvværd, forklarer Lars Pilgaard. Inspektøren opfatter skolen som en livsnerve i lokalsamfundet, og skolens faciliteter skal bruges, også i weekenden, mener Lars Pilgaard, som blandt andet er i fuld gang med planlægningen af en ny legeplads. Børnene skal have brug for at bruge deres kræfter, og derfor skal der bygges en klatrevæg, sættes en basketballkurv mere op og laves en lille fodboldbane. Det er blot én af de mange opgaver, som den nye inspektør skal have styr på, men det har nu også sine fordele at beskæftige sig med alle aspekter af livet på skolen. - Det giver totalt overblik over, hvad der foregår, så det er meget spændende, siger skoleinspektøren.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...