Skoler fylder huller med nye lærere

Trods fire linjefag sættes nyuddannede til at undervise i op til fem ukendte fag

Inger Hørmann
Det er skoleledernes ansvar at sammensætte fornuftige skemaer til de nye lærere, og i sådanne situationer må lederne hellere give de erfarne lærere et fag ¿ekstra¿, mener udviklingskonsulent Helle Truesen Porsdal. Arkivfoto: Henrik Louis
Skolevæsen 1. november 2007 05:00

AALBORG: Selv om nyuddannede lærere i disse år kommer ud med fire linjefag, er der ingen garanti for, at de kun kommer til at undervise i dem. I hvert fald ikke det første år. Skolerne lægger skemaer så tidligt som april/maj, og det kan være huller, der opstår herefter, nyansatte lærere kommer til at fylde ud. Det kan være erstatning for en lærer, der skal på barsel, eller for én, der går på pension. Nogle må acceptere at skulle undervise i fem uprøvede fag. I dette skoleår er det ganske vist kun to mod tre sidste år. Ekstra forberedelse - Det giver ekstra forberedelse og flere udfordringer at undervise i fag, man ikke har linjefagsuddannelse i. Ikke mindst for nyuddannede, da læreruddannelsen ikke længere har en grunduddannelse inden for folkeskolens fag, siger udviklingskonsulent Helle Truesen Porsdal. Hun har netop afsluttet en undersøgelse af situationen for de 73 nye lærere, som blev ansat i Aalborg Kommune pr. august. Dansk er det fag, de nyuddannede får bedst dækket ind. Her er kun tre ud af 50 (seks pct.), som underviser i et fag, de ikke har på linje. I engelsk gælder det fem ud af 18 (27 pct.), som er kommet til noget uprøvet. Værst står det til med natur/teknik, hvor 23 af 32 (72 pct.) ikke har baggrunden for det. 26 ud af 33 (79 pct.) underviser i kristendom uden linjebaggrund. Helt slemt er det i sløjd. Tre ud af tre lærere (100 pct.) har påtaget sig faget uden at have haft det på linje på seminariet. De nye lærere underviser i gennemsnit i 1,78 fag ud over deres linjefag mod 1,75 sidste år og 2,3 i 2004. De nye lærere underviser i gennemsnit 23,3 timer. Heraf bruger de i gennemsnit 5,3 timer på fag, som de ikke har på linje. I 2004 var det otte timer og fire timer i 2005. Situationen er i bedring. Ledernes ansvar Helle Truesen Porsdal mener, det er skoleledernes ansvar at sammensætte fornuftige skemaer til de nye, og at lederne i sådanne situationer hellere må give de erfarne lærere et fag ¿ekstra¿. Fagundersøgelsen omfatter desuden en oversigt over kursuserfaringer. 34 pct. mod 49 pct. i 2003 har bevis for, at de har fulgt seminariets kursus i undervisning af børn med særlige behov. 44 pct. mod 64 i 2003 har bevis for kursus i undervisning af børn i de første år i skolen. 27 pct. mod 70 (2003) har bevis for seminariets kursus i det praktisk-musiske fagområde. Endelig har 18 mod 26 pct. (2003) taget et pædagogisk it-kørekort.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...