Skoler styres som små virksomheder

KØBENHAVN:Mange skoler er ikke længere kun skoler, men er blevet små virksomheder, hvor der skal ledes og styres. Det betyder, at mange skoler ved siden af den traditionelle skoleleder nu ansætter administrative ledere. Byerne Århus og København er længst fremme på området. I Århus er man godt på vej til at have ansat administrative ledere på samtlige skoler, og på de københavnske skoler skal der bare i år ansættes mellem 10 og 20 administrative ledere. Henning Søby er tidligere skoleleder og konsulent i Københavns Skolelederforening. Han mener, det er en nødvendig udvikling, fordi skolerne siden slutningen af 90'erne har fået flere og flere administrative opgaver lagt ud. - Som skoleleder er ens baggrund, at man er skolelærer, man er ikke administrator, siger han. Og begynder man fra kommunens side at lægge flere og flere opgaver ud til skolerne til selvforvaltning, så begynder det at være små virksomheder, siger han. Han fortæller, at planen ligesom i Århus er, at der skal være administrative ledere på alle københavnske skoler. Bekræfter stigning Erik Lorenzen formand for Danmarks Skolederforening bekræfter stigningen i administrative ledere på skolerne i de store byer, men mener ikke, at det endnu er slået igennem i resten af landet. Dog betyder det nye skoleforlig, at skolen får flere administrative opgaver, mener han. - Man må sige, at de pædagogiske opgaver i folkeskolen med personaleledelse, udviklingsledelse og økonomistyring ikke er blevet mindre. Tværtimod. Så man har virkelig brug for de administrative ledere, siger Erik Lorenzen. Han mener, at skolerne ofte er belastede af kendskabet til skolernes økonomiske forhold og har problemer med at få det til at hænge sammen i hverdagen med alle de nye administrative opgaver. Også Danmarks Lærerforening mener, at det er den rigtige vej at gå, selvom man helst havde set, at kommunen beholdt de administrative opgaver. - Skolelederne får mere tid til den pædagogiske ledelse, som de har haft mindre og mindre tid til. Der er ikke noget værre end en skoleleder, der ikke har tid til at tale med lærerne om pædagogik og læring. Så vi har peget på, at de administrative ledere er en god løsning, siger Lotte Lange, formand for det faglige udvalg i Danmarks Lærerforening. /ritzau/