Byggeri

Skoleskib vil på to års jordomsejling

Skoleskibet Danmark har fået millioner til modernisering og elektronik

Skoleskibet Danmark, der er bygget i 1932, skal sejle jorden rundt på to år, og foruden uddannelsen af elever og søfartsaspiranter, skal fuldriggeren fungere som PR-skib for dansk maritimt erhvervsliv. Foto: Carl Th. Poulsen

Skoleskibet Danmark, der er bygget i 1932, skal sejle jorden rundt på to år, og foruden uddannelsen af elever og søfartsaspiranter, skal fuldriggeren fungere som PR-skib for dansk maritimt erhvervsliv. Foto: Carl Th. Poulsen

FREDERIKSHAVN:Skoleskibet Danmark pønser på en jordomsejling, der kommer til at forløbe over to år, og som bl.a. vil bringe de 80 elever om bord til OL i Kina i 2008. Rejsen skal ske i samarbejde med danske virksomheder i Danish Marine Group under Danmarks Eksportforening samt Danish-American Business Forum, der tæller 100 store danske virksomheder, som samhandler med USA. - Meningen er, at virksomhederne undervejs skal kunne bruge skoleskibet til repræsentative, forretningsmæssige formål, fortæller direktør Erik Møller, Nordjyllands Maritime Uddannelsescenter (Martec) i Frederikshavn, der er skoleskibets reder. Skoleskibets seneste togt til USA havde netop virksomheder fra Danish-American Business Forum som sponsorer. Erik Møller siger, at et løst gæt er, at et så langvarigt togt vil koste 50 mio. kr. Undervejs vil der skulle ske udskiftning flere gange af elever og den faste besætning. Martec har taget fat på at gøde jorden for planen. Senest på konferencen på Christiansborg om Det blå Danmark og Globaliseringen i denne uge, arrangeret af Danmarks Rederiforening, Danske Maritime og CO Industri i samarbejde med Erhvervsministeriet. - Jeg talte på konferencen med en del, som roste idéen med jordomsejlingen fra ende til anden, siger Erik Møller. Ved samme lejlighed dryssede også knap seks mio. kr. ned i skoleskibets pengekasse til renovering af de banjer, hvor eleverne både sover, spiser og undervises, samt til modernisering af undervisningsudstyret om bord. Pengene kom fra Den Danske Maritime Fond, der blev dannet, da Danmarks Skibskreditfond blev ændret til et aktieselskab. 10 ton egetræ Så godt som det går dansk skibsfart i øjeblikket, sejles der cirka 40 mio. kr. ind om året til uddeling fra fonden. 20 projekter blev i denne omgang betænkt, og hvor Center for Maritim Teknologisk Forskning og Innovation (DTU/Force) med 25 mio. kr. fik broderparten Foruden 10 ton ny egetræ til renoveringen af banjerne, får skoleskibet for sin donation råd til at få installeret it-netværk, elektroniske tavler og søkort, projektorer, aircondition samt alarm- og overvågningsudstyr for pengene. - Så vil det være slut med at stille spørgsmålet: "Hvad kan man lære på et gammelt sejlskib, som kan tages med over og bruges i en high-tech flåde", siger Erik Møller. Renoveringen og installationerne går i gang efter denne sommers togt.