Skrabe sager...

Isskrabere med stålskær er bedst - men rudeeksperten vil hellere spraye end skrabe

Skrabe eller spraye? Det er den kolde årstids varme spørgsmål efter KørGodts test af isskrabere i sidste uge. Testen havde en suveræn vinder. Den svenske Polar-is med stålskær fejede bogstaveligt talt både is, sne og konkurrenterne af banen. NordjyskeBiler havde kun ét forbehold: Stålskæret laver let ridser i forruden, hvis der kommer sand eller skidt i klemme mellem skær og rude. Den gyldne mellemvej kunne derfor være den tilsvarende Bor-is skraber, hvor det hårde stålskær er skiftet ud med et blødere af polycarbonat. Plastik-skæret giver sig en smule og laver derfor ikke så let ridser i glasset. Desværre for Bor-is havde den testede skraber et defekt skær - og så var det svært at gå helhjertet ind for dén løsning. Det fik til gengæld importøren af de to isskrabere til at gribe telefonen. Liz Idon, direktør for importselskabet Compaction, havde svar på rede hånd: - Det er korrekt, at et stålskær lettere ridser bilruder. Vi ser det især på moderne biler, hvor ruderne er lidt "blødere" end på ældre biler. Derfor sælger vi også den tilsvarende Bor-is skraber med plast-skær. Desværre lavede fabrikken sidste år en række Bor-is skrabere med fejl på skæret. Vi har gjort alt for at få skraberne hjem igen, men via en række parallel-importør er der alligevel havnet en del ude i butikkerne. Forbrugerne kan dog let spotte de defekte skrabere, fortæller Liz Idon: De er røde med gult skær, mens de fejlfrie er sorte med gult skær. Brug gummikanten Men er det glasproducenternes skyld, hvis isskraberne laver ridser i bilruderne? Nej, lyder det bestemt fra Pilkington, en af verdens største leverandører af bilglas: - Det er rigtigt, at ruderne er blevet en anelse blødere, fortæller salgsleder Tommy Johnsson fra firmaets danske hovedkvarter i Glostrup. Og afviser i samme åndedrag, at det har noget med sagen at gøre: - Det har de været, siden man gik over til at lime ruderne fast på bilerne i stedet for at montere dem i gummilister. Derfor skal ruderne kunne give sig lidt. Ellers revner de, når karrosseriet arbejder. Men når isskrabere ridser ruderne, skyldes det, at selv mikroskopiske sandkorn er hårde som diamanter. Kommer de i klemme mellem skraber og rude, vil det uundgåeligt resultere i ridser. Og det gælder alle slags skrabere - også dem med plastikskær. Pilkington og Tommy Johnsson anbefaler i stedet, at man bruger is-fjerner spray. Det er det mest skånsomme ved ruden - men også en kostbar løsning, som NordjyskeBilers test afslørede. Skal man spraye en hel vinter, løber det let op i flere hundrede kroner. Til de spare-ivrige, der insisterer på at bruge isskraber, har Tommy Johnsson et modvilligt om end velment råd: - Vil man absolut bruge isskraber, skal bilen først varmes lidt op. Når isen bliver blød, kan den fjernes med den bløde gummikant på isskraberen.

Forsiden