Skrabet Femern-bro

Ikke penge nok til både nordtyske motorveje og brobyggeri, siger politikere

I 1995 indstilledes togtrafikken mellem København og Berlin via Gedser-Warnemünde, men for Mecklenburg-Vorpommern er det vigtigt, at færge- og togtrafikken kan skabe konkurrence til en ny bro over Fehmarn. Arkivfoto: Scanpix

I 1995 indstilledes togtrafikken mellem København og Berlin via Gedser-Warnemünde, men for Mecklenburg-Vorpommern er det vigtigt, at færge- og togtrafikken kan skabe konkurrence til en ny bro over Fehmarn. Arkivfoto: Scanpix

KØBENHAVN:Senest til nytår skal politikerne i Danmark og Tyskland beslutte, om arbejdet med en bro over Femern Bælt skal fortsætte eller sættes på pause. De tyske politikere skal vælge mellem en bro til et fremmed land og flere nordtyske motorveje til borgernes mange biler. Selv om broen bliver bygget for lånte penge, skal den tyske forbundsstat bruge cirka syv milliarder kroner på landanlæg. Mecklenburg-Vorpommerns ministerpræsident, Dr. Harald Ringsdorff, lagde ved et besøg i Danmark onsdag ikke skjul på, at der ikke er penge til både motorvejsprojekter og en bro over Femern. Budget med bund - Forbundsfinansministeren har gjort det tydeligt, at hans budget ikke er uden bund. Der er flere projekter på programmet i Nordtyskland. Det ene er motorvej A20 nord om Hamborg, og finansministeren kan ikke både stille penge til rådighed for den nordlige omfartsvej og landanlæg til en fast forbindelse, siger Dr. Harald Ringsdorff. Et andet projekt, som står højt på den nordtyske ønskeliste, er motorvej A14 i Mecklenburg-Vorpommern. A14 går fra Wiesmar til mellemste Tyskland og krydser A24 mellem Hamborg og Berlin. Dr. Harald Ringsdorff tog ikke stilling for eller imod en bro, men understregede, at der fortsat skal være færgefart fra Nordøsttyskland i konkurrence med broen. Han konstaterede, at Mecklenburg-Vorpommern ikke får nogen glæde af en bro mellem Lolland og øen Fehmarn. Ministerpræsidenten var derimod glad for at høre, at togtrafikken mellem Nykøbing Falster og Gedser inden længe bliver genoptaget, men efterlyste flere afgange end den ene, der er planlagt. - Frekvensen kunne sikkert forbedres, og også vejforbindelserne kunne vi forestille os bedre, end de er nu. Vi ser dog gode udviklingsmuligheder for forbindelsen mellem Gedser og Rostock, sagde Dr. Harald Ringsdorff og gentog, at det er vigtigt, at broen får konkurrence fra færger. /ritzau/