Skrækeksemplet Logan

Dacia Logan, som i virkeligheden er en Renault, kan vælte i en snæver vending

En biltest udført af Europas største bilistorganisation, ADAC, har spændt ben for Renaults billigbil, Dacia Logans, forsøg på at etablere sig som et alternativ til de koreanske biler i Europa. Bilen blev kørt igennem en elg-test, det vil sige en dobbelt undvigemanøvre med 65 km/t, som en moderne bil skal klare uden vanskeligheder. Logan rejste sig på hjulene i den ene side og tippede derefter om på taget. Fælg fangede asfalten Den direkte årsag var, at fælgen fik fat i asfalten, selvom det på forhånd var kontrolleret, at bilen havde det rette dæktryk. Ifølge ADACs teknikere er det afstemningen af undervognen, der bærer skylden for den uheldige optræden. Landingen var heller ikke for god. Da Logan væltede om på taget, blev A-stolpen i førersiden trykket delvis sammen. Ydmygende ADAC opfordrer fabrikanterne til ikke at slække på sikkerheden i billigbiler, og mener at bilkøberne bør overveje, om det ikke var bedre at købe en brugt bil med højere sikkerhedsniveau til samme pris. For Renault er sagen ydmygende. Fabrikanten, der ellers sælger nogle af de mest sikre biler under eget mærke, har fået massiv dårlig omtale for Dacia Logans elendige præstationer i den seneste crashtest fra Euro NCAP. Tre stjerner blev det til og så få point, at resultatet kaldes for det dårligste i flere år. Bliv væk Dacia Logan er under lancering i flere europæiske lande. Indtil videre fås bilen ikke herhjemme og den danske importør har ikke taget nogen beslutning om import. Men FDMs sikkerhedsekspert vil helst være fri for bilen. - Lad den aldrig komme til Danmark, sagde han til avisen, efter afsløringen af den dårlige crashtest. Logan er udviklet og fremstillet af Renault på Dacia-fabrikken i Rumænien, hvor lønningerne er blandt de laveste i Østeuropa. I første omgang var bilen tiltænkt Østeuropa og Mellemøsten. Det er lande, hvor indbyggerne ikke har tradition for at interessere sig for bilers sikkerhed og heller ikke har råd til at gøre det.