Færdselsforseelser

Skrappere kurs på sin plads

Man skal være både blind og døv og mere end almindeligt sej i optrækket for ikke at have opdaget, at Venstre og Det Konservative Folkeparti for længst har taget hul på valgkampen. Vel at mærke uden at statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) har nævnt noget om en valgdato. Endnu. Men tegnene er tydelige: Alle kandidater til næsten et hvilket som helst politisk tillidshverv er lige for tiden oppe for at markere på snart sagt ethvert politisk område. Samtidig står gavesækken åben. Næsten alt kan lade sig gøre. Selv en liberal statsminister, som må formodes at nære varmere følelser for det private end for det offentlige, fremhæver at have skaffet arbejde til yderligere 14.000 offentlige ansatte. Og så er det højsæson for politiske markeringer, lige for tiden især fra de konservative. For aldrig så snart har kulturminister Brian Mikkelsen (K) luftet sin planer om en stort anlagt kulturkánon med indbygget cd- og dvd-udgivelse, før kollegaen i Justitsministeriet, Lene Espersen, er ude med nærmest indbegrebet af en ærketypisk konservativ melding. Om endnu mere lov og orden. Det handler om en betydeligt skrappere kurs over for spritbilister. Efter planen skal straffene hæves, reglerne for at frakende kørekort skal skærpes, og så skal det være lettere at konfiskere spiritusbilisters køretøjer i gentagelsestilfælde. På tværs af alle mulige politiske skel må ministeren - selv i en endnu ikke offentligt erklæret valgkamp - have fat i en bred, folkelig sag, for modsat affekt-kriminalitet, der sker efter en pludselig indskydelse, er spirituskørsel ikke noget, man "kommer til". Tværtimod er enhver form for transport, hvor man prøver at manøvrere rundt og få overblikket i spirituspåvirket tilstand, den korte tidshorisonts sejr over enhver sund fornuft. Og det kræver ikke mange kig i drabs- og skade-statistikker for at give ministeren ret i, at "kørsel i spirituspåvirket tilstand er en af de allerstørste trusler mod trafiksikkerheden". Umiddelbart kan det da godt virke primitivt at blive ved med at sætte ind med stadig skrappere sanktioner. Men en hårdere kurs over for fartsyndere ser da ud til at have hjulpet. Ikke?