Lokalpolitik

Skrot er godt for havnen

Afgørende med nye aktiviteter efter værftslukninger

FREDERIKSHAVN: Dyngerne af jernskrot, sand og grus fylder flere og flere havnekajer. Kønt ser det ikke ud, og tiltrækkende virker dyngerne ikke på sejlskibe, der søger havn. Så skrot skal nok få et borgerligt ord med på vejen i den offentlige debatrunde om havnens fremtid. En debat, som uofficielt blev skudt i gang på byrådsmødet mandag. Hele byrådet står bag, at havnen er en "erhvervshavn". Men nogle byrådsmedlemmer vil også have mere maritimt sejlermiljø. Havnedirektør Preben Reinholt, siger at det væsentlige er, at planlægningen giver mulighed for at drive en aktiv, kommerciel erhvervshavn. Samtidig skal planlægningen sikre adgang for offentligheden. For det er et af de mål, som byrådet har udstukket for havnestyrelsen. Skrot vil de besøgende komme til at se mere af. - Færgetrafikken er alfa og omega for havnen. Men vi bestræber os på at øge indtjeningsbidraget fra øvrig trafik. - I Frederikshavn har vi ikke en produktionsmæssig baggrund for en stor havnetrafik efter bortfaldet af stålproduktion til værftsindustri og møllefabrikation, fortsætter Reinholt. - Vi har har heller ikke forbrugsmæssigt et stort bagland, så vi får ikke containerskibe ind. I stedet har vi satset på materialer, der altid skal bruges.Til byggeri, veje, asfalt. Og så skrotjern, fordi vi alle sammen producerer affald. R einholt pointerer, at indsatsen har båret frugt. Omsætningen bulkvarer er øget 50 procent på et år. Store råstof leverandører er knyttet til havnen, og Stena Metal har etableret løbende genbrugsproduktion. - Hvis vi skal tjene penge til vedligeholdese af havnens anlæg, så kan vi ikke bare læne os tilbage. Vi kan ikke leve af nogle sejlskibe, der kommer, hvis de selv vil. De betaler ikke havneafgift. Det er ikke kun for pengenes skyld, at havnen lader skrotbunkerne vokse. Reinholt understreger, at en forudsætning for at havnen er interessant at besøge er lyde og aktiviteter. En død havn gider ingen komme til.