Skrotnings-firma køber af gammel Storebæltsfærge

Kun ét mål med køb af Korsør-færge

KØBENHAVN:Den gamle storebæltsfærge "Kong Frederik IX" kommer ikke til at sejle med gods i Middelhavet og Det Røde Hav, sådan som færgens ny ejer, Jupiter Ship Management, hævder. Derimod er færgen på vej til Indien for at blive ophugget under yderst kritisable forhold. Det mener miljøorganisationen Greenpeace, der har kikket nærmere på Jupiter Ship Management. Ifølge Jacob Hartmann fra Greenpeace beskæftiger virksomheden sig ikke med andet end at ophugge skibe i blandt andet Indien. - Af de 14 skibe, som, vi kan se, er tilknyttet Jupiter Ship Management, er de 10 blevet skrottet inden for de seneste to år. Fire navngivne skibe er blevet skrottet i Indien, fire i Bangladesh og to er skrottet, men vi ikke kan se, hvor de er skrottet. Det er altså et skrotskibsselskab. - Det siger, det vil bruge "Kong Frederik IX" til sejlads, men vi kan ikke se, at vi har nogen grund til at tro på det. Sidst, selskabet var i Danmark, købte det også et skib, stak myndighederne en løgnehistorie, stak af med skibet og fik det skrottet i Indien. Vi er selvfølgelig bange for, at det vil ske igen med færgen, der er et endnu ældre skib, siger Jacob Hartmann. I 2004 købte Jupiter Ship Management skibet "Jupiter 4", som var en gammel dansk gastanker. Sælger var Fornæs i Grenaa. Jupiter Ship Management oplyste, at skibet skulle bruges til at sejle med vand, og 28. februar 2004 afsejlede skibet fra Danmark. Men ifølge skibsregistret Lloyds internetside, www.seasearcher.com, ankom skibet kun en måned senere, 29. marts 2004, til den indiske by Alang, hvor det blev ophugget. Strande i Asien er berygtede for livsfarlige arbejdsforhold og stort miljøsvineri med farlige stoffer fra gamle skibe, og det er ikke uden videre lovligt at sælge danske skibe til ophugning i Asien. Tvivlen om de reelle hensigter hos købere af gamle ophugningsegnede skibe har allerede fået miljøminister Connie Hedegaard (K) til at overveje, om Miljøstyrelsen for fremtiden skal være den instans, som afgør, hvornår et skib er affald, der ikke må eksporteres. I øjeblikket træffes den afgørelse af kommunerne, som ikke nødvendigvis har tilstrækkelig ekspertise. Søfartstyrelsen har foreløbig nægtet "Kong Frederik IX" at sejle, fordi skibet endnu ikke har fået de nødvendige certifikater, efter at det skiftede ejer midt i februar. Den tidligere storebæltsfærge ligger ved Korsør, og Korsør Kommune meddelte fredag, at man fortsat arbejder på at få dokumentation for skibets fremtidige anvendelse. /ritzau/