EMNER

Skrue fra Stena-færge repareres i Hirtshals

Den ødelagte skrue fra Stena Danica skal repareres på Mariane Shaft i Hirtshals.

Det var uheldigt for Stena Line, da fær­gen Ste­na Da­ni­ca ramte et skær i den svenske skærgård - men det giver fast ar­bej­de i to uger hos Ma­ri­ne Shaft i Hirts­hals, hvor Hen­rik Niel­sen er ved at sli­be et af de fire be­ska­di­ge­de skrue­bla­de. Foto: Hen­rik Louis

Det var uheldigt for Stena Line, da fær­gen Ste­na Da­ni­ca ramte et skær i den svenske skærgård - men det giver fast ar­bej­de i to uger hos Ma­ri­ne Shaft i Hirts­hals, hvor Hen­rik Niel­sen er ved at sli­be et af de fire be­ska­di­ge­de skrue­bla­de. Foto: Hen­rik Louis

Det gav et ordentligt skrald, da Stena Danica for nylig ramte et skær på sejladsen fra Göteborg til Frederikshavn. Den ene skrue blev ødelagt, og derfor returnerede færgen til Göteborg med sin last af biler og passagerer. Færgen befinder sig nu på City Varvet i Göteborg, hvor man skal få den på ret køl igen. Her reparerer man dog ikke selv en ødelagt skrue - men det gør man i Hirtshals. - Vi har haft flere opgaver for værftet i Göteborg, og vi blev spurgt, om vi ville have ordren med at reparere Stena Danicas skrue, siger direktør for Marine Shaft, Knud Andersen. Forleden kom de fire skrueblade på hver to ton så ind på værkstedet i Hirtshals. Her skal bladene repareres og justeres, hvilket tager et par uger - med fire mand på opgaven på fuld tid. Knud Andersen ønsker ikke at sætte pris på reparationen, men han bekræfter gerne, at det er en bekostelig affære. - Spidsen på det ene blad er helt væk, og den skal vi have støbt på. Desuden er to andre blade skæve og ridsede, så de skal rettes op og justeres, siger Knud Andersen. lars.hoej@nordjyske.dk

Forsiden