Slag mod nordjyder

Statslige arbejdspladser flyttes til København, NOx-afgiften truer nordjyske industrivirksomheder som Aalborg Portland, sukkerafgiften kvæler vækstvirksomheder som Fynbo Foods, og nu skal nordjyderne oven i købet have dyrere biler, så S-togene kan blive billigere i København.

Historien om den røde regering er historien om en regering, der nærmest udelukkende består af københavnere, som ikke forstår (eller vil erkende) konsekvenserne af sin egen politik og som står for en hidtil uset centraliseringsdagsorden. Betalingsringen har været en farceagtig del af den historie og har udstillet regeringens manglende evne til at formulere fornuftige politiske løsninger. I første omgang så sagen ud til at have fået en lykkelig udgang, da regeringen langt om længe fandt ud af, at idéen var dårlig og måtte blive skrinlagt. I virkeligheden er det en udgang som på ny kommer til at ramme nordjyderne. Den "meget gode løsning", som statsminister Helle Thorning-Schmidt har sat sig i spidsen for, kommer nemlig til at give billigere kollektiv trafik til Københavnerne, mens bilisterne i Nordjylland og resten af provinsen kommer til at betale. Med andre ord kommer ganske almindelige nordjyder til at skulle betale understøttelse til københavnske S-togspendlere. I valgkampen lovede SF nemlig lovet 40 pct. billigere kollektiv trafik - altså i København - og dertil kommer, at Enhedslisten får hovedparten af sine stemmer på Nørrebro og andre dele af indre København. Derfor kommer både SF og Enhedslisten til at prioritere København, hvad der også fremgår af forsiden på NORDJYSKE Stiftstidende (23.2). Ganske vist er der ikke lavet en endelig fordeling af den nye trafik-understøttelse endnu, men lur mig, om ikke København kommer til at stå meget centralt, mens resten af landet står tilbage med regningen. Den "meget gode løsning" er derfor endnu et eksempel på en virkelighedsfjern regering, som ikke magter at se konsekvenserne af sin egen politik. Vi nordjyder kan ikke bare rykke over i bus og tog, selv hvis billetterne også blev et par kroner billigere heroppe. Husene ligger altså bare noget længere fra hinanden end de gør i København, og derfor har vi ikke adgang til busser og S-tog hvert 4. minut. Vi har behov for bilerne for at få hverdagen til at hænge sammen. Det kommer til at blive dyrere for os i de kommende år. Historien om regeringens københavneri er i fuld gang. Jeg er dog bange for, at vi kun lige er blevet færdige med indledningen på historien, og at de næste år vil byde på endnu flere problematiske kapitler.