Slagterier

Slagteri i Vrå har succes med eksport

Det er lykkedes med ny metode at komme ind i Japan, Australien og USA

Danish Meat Company er i løbet af de seneste måneder kommet ind på kødmarkederne i Japan, USA og Australien.arkivfoto: hans ravn

Danish Meat Company er i løbet af de seneste måneder kommet ind på kødmarkederne i Japan, USA og Australien.arkivfoto: hans ravn

VRÅ:Slagteriet i Vrå, Danish Meat Company, er kommet ind på flere nye udenlandske markeder. I august etablerede virksomheden sin egen salgs- og forsendelsesafdeling, og det har givet resultater. - Vi er kommet ind på nogle af de vigtige nøglemarkeder, der var målet. Det er Japan, Australien og USA, fortæller direktør Carsten E. Sørensen. Nænsom metode Det betyder meget for slagteriet, som i høj grad satser på eksport. Faktisk går hele 95 procent af salget til udlandet. - Vi er et af de få slagterier i verden, hvor man slagter efter afhudningsmetoden. - Det er en mere nænsom behandling af kødet, som gør, at man får kød med en flottere farve, og det efterspørger de specielt i Japan og Australien, forklarer Carsten E. Sørensen. Til gengæld kommer der ikke flæskesteg ud af metoden - for det er huden, der giver de i Danmark så populære flæskesvær. Slagteriet har fra starten satset på at bruge den specielle metode med henblik på at komme ind på udenlandske markeder. - Vi er en lille aktør på et stort marked. - Hvis vi skal have en berettigelse, så er vi nødt til at gøre ting anderledes. Vores produkt henvender sig mest til eksportmarkedet, ikke fordi vi har valgt det danske marked fra, men i Danmark vil folk have deres flæskesteg, siger Carsten E. Sørensen.