Slip for Bilka-buler og smadrede sidespejle

Får du ridser i lakken, så få dem fikset. Det betaler sig - for udvikler skaden sig, bliver det dyrt.

Får din bil lette overfladiske skrammer, kan det ordnes med ridsefjerner. Det er ligesom at pudse et vindue, forklarer bilekspert Nis Kornum. Modelfoto: Katrine Emilie Andersen/Ritzau Scanpix

Får din bil lette overfladiske skrammer, kan det ordnes med ridsefjerner. Det er ligesom at pudse et vindue, forklarer bilekspert Nis Kornum. Modelfoto: Katrine Emilie Andersen/Ritzau Scanpix

BILER:Der er trængsel på gader og stræder, og det kan medføre trafikal karambolage i form af smadrede sidespejle, ridser i lakken og de såkaldte Bilka-buler.

Ifølge Vejdirektoratet sker syv ud af ti materielle skader på biler i byen.

Bilekspert Nis Kornum fra Biltema peger især på parkeringerne, som volder palaver.

- Undgå at holde tæt ved varevogne, der som regel bruger en del plads til at bakke.

- Undgå også biler, der er fyldt med ridser og buler. For det tyder på, at det kunne ske igen, siger han.

Mange parkeringsskader kaldes også dummeskader, fordi de opstår, når man ikke koncentrerer eller orienterer sig, siger Søren Holten Jacobsen, chefinstruktør på FDM Sjællandsringen.

- Er det praktisk muligt, så kør baglæns ind, for så er det sikrere at køre ud. Hold heller aldrig lige foran indgangen til indkøbscentret, for der vil mange gerne til, siger han.

Vinkl bilen ind, så du sikrer afstand til de andre biler.

Når du selv skal ud, så åbn forsigtigt. Ellers findes der dørbeskyttere, som kan være brugbare med børn i bilen, som kan finde på at smække døren op.

Flere småskader kan du selv klare

Inden du sætter sig ind bag rattet igen, så gå en runde om bilen, og kig efter sten, forhøjninger og bakkeafstanden til de øvrige biler.

- Samtidig gør man sig også mentalt klar til at køre i stedet for at kaste sig ind, pointerer han.

Ifølge chefinstruktøren sker de fleste mindre skader i bakgear eller i første gear grundet manglende orientering og undervurdering af afstand. For eksempel når man kører langsomt frem under køkørsel.

- Når man holder stille, så hold ikke tættere, end at du stadig kan se den forankørendes bageste dæk.

Nogle småskrammer og -ridser kan forebygges med beskyttelsesfolie, som lægges på døråbning, bagagerum, motorhjelm og indstigningslister, råder Nis Kornum.

Skulle der alligevel ske noget, kan du selv fjerne overfladiske skader.

- Det kan du fikse med ridsefjerner, som praktisk talt er som at pudse et vindue eller tørre et bord af. Sværere er det ikke, siger han.

Reparationslak er til større skader. Der skal man have lidt mere håndelag - eller spørge til råds i butikken.

Er der milimetersmå hakker, kan man polere dem væk med en stift i samme farvekode som bilen.

Det kan betale sig, understreger Nis Kornum.

- Begynder metallet at blive blottet, så kommer der rust, så snart det rammes af vand eller fugt. Og det kan ende med en større reparationsregning fra værkstedet, advarer han.

Er skaden sket?

* Læg en seddel med dine kontaktoplysninger, hvis du har lavet bulen.

* Opdager du en bule i din bil, uden at der er lagt en seddel, så undersøg straks, om der var vidner og/eller overvågning.

* Er begge bilister til stede, så udveksl oplysninger, og tag fotos af situationen, inden bilerne flyttes. Det er vigtigt for den tekniske forståelse af uheldet.

* Skriv et fælles resumé af hændelsen, hvis I kan. Tit er man enige, indtil selvrisikokravet kommer.

* Nogle typer uheld har relativt faste rammer for ansvarsplacering. For eksempel hvis en bilist bakker ind i en kørende.

Kilde: jurist Michael Ern Nielsen fra FDM

/ritzau fokus/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.