Slut med at blænde op og ned

Fremtidens biler kører med langt lys hele tiden uden at modkørende bliver blændet. Vi prøver teknikken, der kommer i produktion inden for de næste to til fire år

Jens Høy
Umiddelbart er den nye LED-teknik noget dyrere at fremstille, men til gengæld sparer man strøm svarende til omkring 50 pct. af, hvad nuværende xenon-dreje-lygter bruger.
8. april 2012 06:00

FRANKFURT: Forestil dig en bil, der selv tænder for lyset, når det er nødvendigt og som på landevejen konstant kører med fuldt blus på det lange lys uden at blænde hverken modkørende eller dem, der kører foran. Det lyder som noget hentet fra en fremtidsfilm, men lygterne er allerede udviklet, og forleden viste Opel systemet frem ved en testkørsel på mørke veje omkring Frankfurt. Foreløbig findes der kun et eksemplar af bilen med de avancerede LED-lygter, der oplyser vejen foran som var det stadion-belysning. Der er stadig tale om en prototype, men systemet ser meget færdigt ud, og vi gætter på, at lygterne vil kunne fås til næste generation af Opel Insignia, som en afløser for det nuværende xenon-dreje-system, som Opel kalder AFL+. Efterhånden som Opels modeller bliver fornyet, vil samme teknik også kunne leveres til varebilerne i programmet. Kamera er hjernen Opel kalder internt i organisationen lygterne for Matrix-lys, og der er tale om en overbygning på det nuværende lygte-system, der allerede selv blænder ned, når der kommer en modkørende. De nye Matrix-lamper tager dog stort skridt ind i fremtiden, idet LED-lygterne kun slukker for det lange lys i det smalle område, der er generende for den modkørende og bag rattet har man stadig fuldt blus på i din del af kørebanen til højre og til venstre for den modkørende, der nærmer sig. Hjernen i systemet er det kamera, som Opel lige nu benytter i deres fartskilte-genkendelsessystem, der hedder Opel Eye. I næste generation af kameraet, efterligner man det menneskelige øje, og når den modkørende er tæt på at blive blændet, slukker computeren for en eller flere af de 16 LED'ere, der sidder i hver forlygte. Det hele sker på brøkdele af sekunder og fuldt dynamisk i takt med, at den modkørende nærmer sig. Virker også bagfra Præcis samme teknik bruges, når du nærmer dig en bil bagfra, der kører i samme retning. Her slukker en række af LED'erne, så bilisten ikke blændes. Man har så stadigværk fuldt langt lys i begge sider af vejen, og for ham i bilen foran opleves det som om, at hans bil pludselig får meget bedre lys på. I alt kan det lange lys indstilles i 256 forskellige positioner, der konstant ændrer sig i takt med det, som kameraet ser. Umiddelbart er den nye LED-teknik noget dyrere at fremstille, men til gengæld sparer man strøm svarende til omkring 50 pct. af, hvad nuværende xenon-dreje-lygter bruger. De nye LED-lygter er også uden bevægelige dele, hvilket skulle gøre dem mere holdbare.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...