EMNER

Slut med gods på skinnerne fra Hirtshals

Erhvervslivet og havnen har ikke opgivet at skaffe den fornødne godsmængde - men det haster

HIRTSHALS:Det er slut med at sende gods på jernbanen mellem Hirtshals og Aalborg. Nordjyske Jernbaner og det tysk-hollandske selskab Railion indstillede godsruten midt i april, fordi ruten ganske enkelt ikke er rentabel pga. for lidt gods. Den udvikling bekymrer formanden for Hirtshals Havns bestyrelse, Knud Størup. - Det får alvorlige følger for Hirtshals, hvis vi ikke får ændret på det hurtigst muligt. Det vil betyde, at meget af det gods som bliver sendt med Color Line og Kystlink vil gå udenom Hirtshals og dermed hele Nordjylland, siger Knud Størup. Han er overbevist om den nødvendige godsmængde er til stede, men han mener i lige så høj grad, at transportørerne har svigtet, idet afgangene på ruten har været alt for uregelmæssige. - Det er svært at skaffe det fornødne gods, når man ikke ved, om togene kører i den her uge, siger Knud Størup. Både Railion og KombiDan, som står for den videre transport fra Aalborg til det europæiske jernbanenet, håber at der kan findes en løsning. - Det har ganske enkelt ikke været rentabelt at drive godsruten. Vi arbejder se- riøst på at genoplive ruten, siger salgschef Michael Feidenhansl fra KombiDan. Ifølge salgschefen kræver det, at man mindst kan fylde 25 trailere hver gang, hvis der skal være økonomi i ruten fra Hirtshals. - Det er mit indtryk, at der er en fornuftig godsmængde fra Norge til Hirtshals, men det kniber med at fylde vognene den anden vej, og det er altså for dyrt at køre med tomme trailere den ene vej, siger Michael Feidenhansl. Der skal findes en løsning senest 15. august, hvis der igen skal gods på banen mellem Hirtshals og Aalborg. Color Line er en af de aktører, som arbejder på højtryk, for at skaffe det nødvendige gods. - Vi har garanteret, at vi kan fylde seks trailere på ruten, og jeg er sikker på, at vi i fællesskab kan finde den fornødne godsmængde. Hirtshals har en direkte rute til en række norske byer, så der må kunne findes mere gods, mener seniorfragtchef John Juul hos Color Line. Ruterne mellem Hirtshals og Færøerne bør også kunne bidrag til mere jernbanegods. Det har ikke været muligt at træffe direktøren for Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Han deltager i øjeblikket i en transportkonference om bæredygtig transport i norske Kristiansand. Knud Størup vil snarest tage kontakt til Nordjyske Jernbaner og amtsborgmester Orla Hav (S) i forsøget på at løse problemet. Læs mere på erhverv 1. sektion, side 22.