Teleselskaber

Slut med tele-priser som ingen kan forstå

Skærpede krav til teleselskabers markedsføring

KØBENHAVN:Forbrugerombudsmand Henrik Øe har forhandlet nye retningslinjer på plads, der skal hjælpe telebranchen til at markedsføre sig på en mere overskuelig måde. De ændrede retningslinjer er blevet til i samarbejde med blandt andet Forbrugerrådet og telebranchen i Danmark. Blandt de ændrede anbefalinger er, at selskaberne skal tage et klart forbehold i deres annoncer, hvis den markedsførte hastighed på internet ikke svarer til den hastighed, som forbrugeren vil opleve. På prisområdet skal der gives tydelige oplysninger om alle faste og variable priser, og for eksempel lovmæssige oplysninger om den samlede mindstepris i en periode skal gives med samme effekt som øvrige oplysninger. Teleområdet er et af de områder, hvor ombudsmanden får flest henvendelser fra forbrugerne. - Slagtilbud på fx mobiltelefoner dækker som oftest over et mere kompliceret regnestykke, hvor de andre faste udgifter i bindingsperioden nemt kan være gemt væk. Det er ikke en reel måde at markedsføre sig på, siger Henrik Øe. /ritzau/