Forbrugerforhold

Små banker med kundekontakt på afstand

Af Mette Noppenau, Ritzau KØBENHAVN: Det går godt for lokalbankerne. For kunderne vil have en god handel i tæt kontakt med bankens personale. Og det får de. Kundekontakt er nemlig et nøgleord, når de lokale pengeinstitutter holder fast på kunderne og kaprer nye. "Café-i-banken" og en kunderådgiver via webcam på computerskærmen er blandt de mere moderne tiltag. Sparekassen Thy er et af de lokale pengeinstitutter, der har trukket et helt særligt kort frem i ærmet. Hvert år sender sparekassen et rejsehold til København, Århus og Aalborg ledet af kunderådgiver Jørgen Lind. - To gange om året installerer vi os på en café i de tre byer og inviterer vores kunder i området på kaffe og en banksnak, siger Jørgen Lind. Lokal i København Ifølge Jørgen Lind har turen to funktioner. For det første kan kunderne komme ind på caféen og lave bankforretninger. For det andet - og vigtigste - kan rådgivere og kunder hilse på hinanden. - Når kunderne flytter fra egnen, kommer de ikke så tit forbi sparekassen. For at holde på kunderne, er jævnlig kontakt vigtig, og caféturen er en måde at holde kontakten ved lige, siger Jørgen Lind. Sparekassens rejsehold er rykket ud de seneste to år, og caféturen er allerede blevet en tradition blandt kunderne i det fjerne - fordi det er hyggeligt. - Nogle af kunderne kommer forbi caféen bare for at hilse på og drikke en kop kaffe. Der kan pludselig sidde ti fra Thisted på en café i København. Det er et lille mini-Thy, der flytter til storbyen for en dag, siger Jørgen Lind, som sammen med to-tre kolleger medbringer aviser og andet godt fra lokalområdet til stor glæde for udflytterne. Jørgen Lind er den eneste, der altid er med på turene. Ellers er det vekslende medarbejdere fra forskellige afdelinger, der tager med, så alle kunders nærområde bliver repræsenteret. Det er primært unge fraflyttere, der ender som bankens fjernkunder, men flere helt nye kommer til på bekendtes anbefaling. Cirka 20 procent af kunderne i Sparekassen Thy bor udenfor lokalområdet. I en anden lokalbank, Ringkjøbing Landbobank, står afdelingen for fjernkunder næsten for halvdelen af bankens forretning. Her er fjernkunder dem, der aldrig har haft tilknytning til lokalområdet. Men banken har også arbejdet systematisk på den tanke i 15 år, fortæller direktør Bent Naur Kristensen. Også her har mund til mund-metoden betydning. - Det er ikke noget, man gør natten over. Vi har gode priser, og vi opfører os, så kunderne vil anbefale os. Det er de primære grunde, siger bankdirektøren. Vigtigt at være tæt på I landbobanken har man ingen cafébesøg eller rådgivere på nettet. God gammeldags kundekontakt er grundpillen i bankens forretning. - Vi prøver at behandle vores fjernkunder efter samme princip, som inde i banken. De bliver tilknyttet en fast rådgiver, og da vi har tradition for, at folk arbejder her i mange år, skal man ikke fortælle sin historie forfra igen og igen, siger Bent Naur Kristensen. Og det har tilsyneladende stor betydning for bankens fjernkunder, der primært hentes nord for København. Bent Naur Kristensen har ofte hørt kunderne klage over de store bankers callcentre, der kræver personnummer indtastet, før man overhovedet kommer igennem. Den irritation kaster kunderne direkte i armene på de mindre pengeinstitutter. Ringkjøbing Landbobank har en fjernkundeafdeling, som kun tager sig af de kunder, som bor ude i landet. Samtidig rejser rådgiverne også af og til en tur til København for at holde kundemøder. Men banken har en udtalt målsætning om ikke at oprette en filial i København. - Hele vores kundeidé er baseret på, at vi bruger det vestjyske omkostningsniveau til at være konkurrencedygtige på. Grundidéen er at flytte det lave vestjyske omkostningsniveau til København, siger Bent Naur Kristensen, som ikke ser noget problem i at klare de fleste bankforretninger over telefon og internet. - Hvis man kender kundens økonomi, er der ikke behov for at sidde over for hinanden hver gang, der skal træffes en beslutning. Det gør man jo heller ikke, selv om man bor i Ringkøbing, siger Bent Naur Kristensen. /ritzau/