Smaddergode familiebiler

Minimum fire stjerner til testbile

På sin vis er der grund til at fejre de nyeste crashtestresultater fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. Otte nye biler er nemlig kørt mod mure og alle består med fire stjerner. Og to biler har været til omeksamen og kan nu blære sig med fem stjerner. Fine resultater, men en nærmere granskning af resultaterne giver anledning til kritiske røster. Flere biler får nemlig belønning i form af flere stjerner for noget så simpelt som en selealarm i bilen. Det gælder VW Touran, som nu har fem stjerner i stedet for de fire stjerner, som bilens crash-evner egentlig berettiger den til. Og Jeep Cherokee, som stadigvæk kun opnår point til tre stjerner i selve testen, får alligevel fire stjerner på grund af en ny selealarm. Der gives nemlig point for en selealarm, der skal animere bilisterne til at bruge sikkerhedssele. Men selealarmen højner ikke bilens kollisionssikkerhed. Det relativt bedste resultat står Citroën C2, Audi A3 og Ford Focus C-Max for. Den lille Citroën C2 indtager i miniklassen en tredjeplads (der deles nu med storebror C3). C2 er oven i købet testet uden gardinairbags, som bilen har standard i Danmark. Danske C2-modeller er derfor angiveligt endnu sikrere. A3 klarer sig til plads nummer fire i den lille mellemklasse, mens C-Max kun overgås af Scénic og Touran blandt kompakte multibiler. Postmand Per-bilen, Renault Kangoo klarede sig mindre godt. Og må se sig henvist til en delt tiendeplads med beskedne 74 point ud af 100. Det giver lige nøjagtig fire stjerner. Men Euro NCAP fremfører, at kabinen bliver instabil og at føreren risikerer brud på brystkassen ved kollisionen. Mazda2 og Mazda6 brillerer heller ikke med særlige præstationer. Endelig består Toyotas store varevogn Previa. Med i denne runde er også den nye Renault Scénic, men resultatet blev offentliggjort allerede i september. Bilen fik uden fiksfakserier de maksimale fem stjerner - det har ingen anden MPV i denne klasse fået. Scénic scorer imponerende 97 ud af 100 mulige point.