Smart i frivilligt kaos

Kåde kaospiloter hjælper med at promovere mikrobil

Norge 1. december 2002 07:00

Sverige er jo et neutralt land. Det kunne man spille på ved at smide en ladning fredelige Smart'er i faldskærm ud over Sverige fra et bombefly..." Den impulsive kaospilot klør sig fiffigt i skægget. Nej selvfølgelig har han ikke tænkt sig at foreslå Smart sådan en happening i fuldt alvor. Påhittet om bombeflyet skal kun vise, at kaospiloternes idérigdom ikke kender øvre grænser. Men han og hans kammerater har mange andre konkrete, gennemførlige ideer til Smart. Dem vil de bare ikke fortælle om i avisen. Det er forretningshemmeligheder ... - ... og nu har vi altså ikke tid til at snakke mere. Vi skal have vores præsentationer færdige til Smart-folkene kommer på besøg! I de foregående to uger havde 34 førsteårsstuderende på KaosPilot-uddannelsen i Århus arbejdet med projekter, der skal få svenskerne til at lægge mærke til, elske og købe den tyske mikrobil. Undervejs havde de lært om moderne begreber som marketing, pr, branding, storytelling og events. Initiativet til samarbejdet kom fra DaimlerChrysler i Danmark/Sverige, som agter at promovere Smart massivt i Sverige næste år. Dels ved at sprede Smart-butikker med rund hånd over landet. Og dels ved at lade Smart optræde utraditionelt på den næste biludstilling i Stockholm. - Men hvordan får vi maksimal opmærksomhed omkring forhandlerne og på biludstillingen uden, at det koster en ødegård i traditionel annoncering?, funderede de hos Smart. Det spørgsmål ville KaosPilot-uddannelsen hellere end gerne hjælpe med at svare på. Kvit og frit, endda. Vi kører i drømme Eneste lønlige bøn fra kaospiloternes lærer Bjarne Stark var, at de studerende fik en bil ind i klasseværelset til inspiration. Og det gik Smart med til. Men kun på den betingelse, at de studerende ikke kørte i den. - Men hvordan kan man overhovedet slå på tromme for en bil, man ikke har kørt i? - Vi har kørt i den i vores drømme, svarer en af pilot-spirerne rapt, mens de andre nikker og griner. Loyalitet overfor samarbejdspartnerne er åbenbart noget af det første man lærer på kaospilot-skolen. Ikke et ondt ord kom over deres læber. Hverken om den trange, støjende topersoners-bil eller om priserne, som let passerer 150.000 kroner i Danmark. - I Sverige koster den altså kun 100.000 kroner. Det er ikke galt for sådan en smart bil, mente en af de ti svenske elever på holdet. Ti af de andre elever kommer fra Norge, og de har blandt andet sat deres præg på undervisningen ved at kalde en skovl for en skovl. Modeordet "events" hedder på klingende norsk "hændelser". Og dem har kaospiloterne masser af gode ideer til. Ide-katalog - Vi fik et imponerende katalog med ideer ved præsentationen, og jeg er sikker på, at vi kommer til at bruge nogle af dem, siger Smarts dansk-svenske "sales and brand-manager", Jesper Petersen. Han vil heller ikke ud med, hvad ideerne går ud på, for han er bange for, at konkurrenterne vil hugge dem. Men hårdt presset kommer han dog med et eksempel: En af finesserne ved Smart er jo, at man let kan skifte for eksempel dørene ud med døre i en anden farve. Af den grund har en studerende foreslået, at vi lader en flok personer stå og skifte døre på en Smart på biludstillingen i Stockholm. Okay - det er set på biludstillinger før, men de mere originale ideer vil jeg altså ikke ind på. Finessen med de foranderlige døre har kaospiloterne også brugt i et andet fag omkring Smart'en: "storytelling". Et moderne reklamefif går ud på at sprede mund-til-øre-egnede historier om et produkt. Og en oplagt Smart-historie kunne handle om en mand med to job, som ikke vil skilte med sit dobbeltliv. Derfor har han to sæt døre i forskellig farve - et til hver identitet, så han ikke afsløres, når han stiller bilen ved de skiftende arbejdspladser. Smart vinder med tiden Ikke mere om Smart, som i den grad har grebet de unge kaospiloter om hjertet: - Jo mere man arbejder med den, jo gladere bliver man for den, siger de. - Hvilke andre bilmærker kunne I tænke jer at arbejde med, hvis I fik chancen. - Smart, Smart og atter Smart, lyder det klasseværelset rundt. - Hold nu op. Nævn nu nogle andre mærker! - Mercedes, siger en nordmand. Volvo, siger en svensker. Mini, siger en dansker. Og Lada, lyder det på norsk. - Det ville være en udfordring som kalder på noget humor ... - Men lad os lige komme ned på jorden igen. Kom med en håndfuld raske ideer til øget trafiksikkerhed. - 30 kilometers fartgrænse i den indre by. Eller trafikforbud for alt andet end cykler og busser i byerne. - H-seler som i racerbilerne i stedet for de kendte skrå sikkerhedseler. - Gratis madrasser til lastbilchauffører, så de får hvilet ordentligt ud, inden de skal på tur. - Katapultsæder - udløses ved ulykker. - 0-alkoholgrænse. - Man må kun køre i radiobiler. - Dansende politikonstabler. Mens Smart nu gør klar til en kaospilot-styret indflyvning til Sverige, er førsteårsholdet i gang med sit næste projekt: De skal lave et weekendkursus, hvor de underviser 500 kristne ungdomsledere i at få gode ideer.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...