Sms-billetter i S-tog, bus og metro

Nu er det slut med at rode pung og lommer igennem for mønter, hvis man skal med bussen, S-toget eller metroen i København. Hovedstadens trafikselskaber lancerer fredag et nyt billetsystem, hvor passagerer kan købe billet via sms. En sms-billet kræver, at man sender en sms til 1415, inden man stiger om bord på bussen, toget eller metroen, med besked om, hvor man står på, og hvor mange zoner man ønsker billet til. For eksempel kræver en tur fra Nørreport til Lufthavnen tre zoner, og derfor skal man sende en sms med beskeden Nørreport 3. Man kan også skrive, hvilken zone man står i. Det er mest relevant for buspassagerer. - Det er en løsning, som vi ved, vores kunder efterspørger. Vi gør det lettere at bruge kollektiv trafik, og det er det eneste formål for os. Vi regner med, at 30 procent af kontantbilletsalget bliver sms-billetter inden for 18 måneder, siger Niklas Marschall, der er salgsdirektør hos DSB S-tog. Når man har bestilt en billet, får man en sms, hvor man bekræfter købet. Derefter kommer der en sms, der virker som billet. Processen tager et par minutter. Man skal have sms-billetten, inden turen begynder, og den skal kunne vises frem. En undskyldning om, at telefonen er løbet tør for strøm, dur altså ikke og vil resultere i en bøde. Sms-billetten spiller sammen med alle danske mobilselskaber - dog med undtagelse af enkelte mindre udbydere samt taletidskort fra Telia. Billetten betales efterfølgende over telefonregningen, hvor købet fremgår af fakturaen./ritzau/