Turisme

Smut - så røg den ferie

Usædvanlig kendelse gav tilskadekommet medhold

Tilskadekomne chartergæster kan godt få pengene tilbage for deres rejse, selv om de ikke har tegnet rejseforsikring hos arrangøren, viser en kendelse fra Rejse-Ankenævnet. Det afviste arrangøren, Star Tour, ellers - og afgørelsen hører til blandt de sjældne. En gangbesværet mand faldt på hotellet umiddelbart efter ankomsten på Madeira. Han og hans kone havde kun lige forladt receptionen for at lede efter deres værelse, da uheldet skete på et vådt klinkegulv i en korridor. Måske, måske ikke, var der opklæbet et A-4 ark med advarsel på portugisk, tysk og engelsk. Under alle omstændigheder så han det ikke og receptionisten advarede ikke, selv om han bruger og har brugt stokke for at gå hele sit liv. Manden brækkede et ben to steder og nåede derfor aldrig at se det dobbeltværelse, han skulle dele med sin kone. Han blev sendt til hospitalsbehandling i Danmark nogle dage efter uheldet i rutefly med konen som ledsager. Det skete i foråret i fjor og siden har rejsearrangøren Star Tour og salgsbureauet Kisbye Rejser afvist at have noget med den økonomiske side at gøre. - Da klager ikke har tegnet rejseforsikring hos Star Tour, ser vi os desværre ikke i stand til at hjælpe med klagers krav om erstatningsrejse, skriver Star Tour bl.a. til Rejse-Ankenævnet. Alle penge retur Sådan ser Rejse-Ankenævnet ikke på det. I afgørelsen, der netop er faldet, bestemmes, at parret skal have hele rejsens pris, 14.996 kr. tilbage. Star Tour og Kisbye Rejser hæfter solidarisk i henhold til pakkerejseloven. Selskaberne skal også betale de 250 kr., som det kostede parret at få sagen behandlet i nævnet. Parret klager også over manglende guideservice. Da uheldet skete, så konen bussen forsvinde fra hotelområdet med guide og chartergæster til et andet hotel, så det var hotellet, der fik fat i en ambulance, der kørte dem til et offentligt hospital, hvor manden blev behandlet midlertidigt. De anede ikke, at et brev, som de lige havde fået stukket i hånden af guiden i bussen, indeholdt oplysninger om, at tilskadekomne gæster skal kontakte en engelsk klinik i stedet for det offentlige hospital. Resultatet var, at parret var omgivet af portugisere. Kun en læge kunne engelsk - og guiden, en nordmand, måtte de vente længe på, før hun kunne formidle kontakt til SOS International. Den del tager Rejse-Ankenævnet ikke direkte stilling til, men skriver i bemærkningerne til kendelsen: - Ankenævnet finder anledning til at fremhæve vigtigheden af, at der altid søges tilstræbt en så hurtig og effektiv guideassistance som muligt i en situation som den foreliggende.