Lokalpolitik

Smyril Line sikres mod lukning

Det færøske landsstyre og långivere i redningsaktion for at sikre færgerute

FÆRGEN "NORRÔNA" er livlinen til Færøerne og Island og har bragt mange tusinde rejsende til de nordatlantiske øsamfund, men rederiet bag er så tæt på økonomisk kollaps, at den færøske stat må træde til med en redningspakke. Foto: Klaus Madsen

FÆRGEN "NORRÔNA" er livlinen til Færøerne og Island og har bragt mange tusinde rejsende til de nordatlantiske øsamfund, men rederiet bag er så tæt på økonomisk kollaps, at den færøske stat må træde til med en redningspakke. Foto: Klaus Madsen

TÓRSHAVN:Sikringen af Færøernes søværts livlinje til omverdenen, færgeruten Smyril Line, var endnu sent i aftes til debat i øernes parlament, Lagtinget. Rutens beståen kræver en storstilet redningsplan, ellers går selskabet konkurs og færgen "Norröna" må stoppe sin sejlads mellem Danmark og de nordatlantiske samfund. Planen er, at det færøske landsstyre indskyder 40 millioner kroner i form af aktiekapital, og at rederiets långivere bidrager med yderligere 25 millioner kroner. Redningsaktionen kommer i sidste øjeblik. - Deadline for at skaffe nyt kapitalgrundlag var fredag, oplyser rederiets administrerende direktør Peter Holm til NORDJYSKE. En traditionsrig, men indviklet ruteplan samt de vejrhårde besejlingsforhold i Hanstholm er medvirkende forklaring på rederiets vanskeligheder. Der skal nu ske en forenkling. "Norröna" vil alene besejle ruten Danmark-Færøerne-Island, mens de tabsgivende ruter til Norge og Skotland skæres væk. Hanstholm bliver i fremtiden kun anløbshavn om sommeren, mens "Norröna" vil sejle fra Esbjerg efterår, vinter og forår. - Alt for mange gange forhindrer vejret os i at anløbe Hanstholm, fortæller Peter Holm. Sommerfartplanen bliver fremover to gange ugentligt Hanstholm-Færøerne og en gang om ugen videre til Seydisfjørdur på Island. Forår og sommer bliver der sejlet en gang om ugen fra Esbjerg-Thorshavn-Seydisfjørdur, mens der om vinteren kun sejles Esbjerg-Færøerne en enkelt gang om ugen. Desuden vil rederiet satse meget stærkere på godstransporten end hidtil, oplyser Peter Holm, der tiltrådte som direktør for to måneder siden med den klare opgave at vende skuden og skaffe sorte tal på regnskabets bundlinje. Det vil ikke lykkes i indeværende år, forudser han. Redningsaktionen sikrer 250 arbejdspladser. 10 mister jobbet.