EMNER

Snart banker de løs i Arden

Drøje stunder venter borgerne i perioden fra 15. april til 20. maj

ARDEN:Mandag 16. februar går det igen løs i Arden. Byens nye station skal over de næste ni måneder etableres. Og perioden fra cirka 15. april til 20. maj bliver i særdeleshed drøj for borgere, der døjer med lyden af byggelarm - både om dagen og periodevis om natten. Det hele kulminerer de fire dage og nætter i og omkring bedeferien - fra natten til 7. maj til 10. maj om morgenen - hvor op mod 100 byggearbejdere og sporfolk graver, banker og tæver løs i området ved stationen. - Jo, bededags-weekenden bliver virkelig slem, så jeg vil bestemt opfordre folk med mulighed for det til at forlade byen i den periode, hvis de føler sig særligt støjplagede, anbefaler projektleder Majbritt Hallkvist fra Banestyrelsen. - Til gengæld bliver der så rigtig megen spændende aktivitet at kigge på i byen, trøster projektlederen, som i aftes orienterede på et borgermøde på Arden Gl. Kro. Kun et par måneders anlægspause oven på vejunderføringen nåede de hårdt prøvede, tålmodige Arden-borgere altså at puste ud i. Og denne gang handler det om at forsyne stationsbyen med en spritny perron med rampe, tunneltrappe, elevator, trappe, venterum og cykelparkering på begge sider af de to jernbanespor. Og eftersom den nuværende midterperron, som er beregnet på passagerer til de nordgående tog, skal fjernes, betyder det, at sporene på en kilometerlang strækning i større eller mindre omfang skal flyttes og visse steder udskiftes. Under kulminationen i bededagsferien afbryder DSB og Banestyrelsen al togdrift mellem Hobro og Skørping. Begge veje indsættes busser. Op mod 50 sporfolk og lige så mange bygge- og anlægsarbejdere knokler fra torsdag 6. maj om aftenen til mandag morgen - 10. maj - med at fjerne den gamle midterperron, som jo er beregnet på den nordgående togtrafik. Samtidig skal sporene skiftes og lægges om, så de på perronstrækningen løber betydeligt tættere end i dag. I praksis betyder det, at fremtidens station i Arden betjener disse kunder fra østsiden, mens man stiger på toget mod Århus og København fra perronen på Vestergade. Samtidig skal sporene skiftes og lægges om, så de på perronstrækningen løber betydeligt tættere end i dag. Faktisk kommer spor 1 (sydover) til at løbe omtrent, hvor midterperronen i dag ligger. Færdslen mellem de to perroner foregår under jorden ad perrontunnellen, som forbinder de to gadestykker. Ikke ved selve overskæringen, men cirka 30 meter nordligere. Altså ganske tæt på det gamle posthus. Under banen vil man herefter via elevator eller trappe kunne bevæge til til perronerne. Også arbejdet med at etablere en gangtunnel ved Vildrosen udføres i bededagsferien, hvor al togtrafik jo afbrydes.