Snart får vi fjernsyn på ost og mælk

Fødevarer 26. september 2007 19:47

Fremtidens emballage kan vise dig en lille film om, hvor varen kommer fra, og fortælle dig, om varens tur til supermarkedet er gået problemfrit. Mikroprocessorer, batterier og skærme - kort sagt alt, hvad der er i en computer, bliver meget småt i fremtiden. Faktisk så småt, at det kan integreres i fremtidens emballage. - Det svenske firma CyPak har allerede udviklet en kasse, som opdager, når den bliver åbnet, lagrer oplysninger om temperaturændringer og registrerer, hvis den bliver udsat for rystelser. Så det er slet ikke umuligt, at vi indenfor en årrække vil kunne tjekke, om kødet i køledisken har haft en god tur fra producenten til supermarkedet ved at aflæse informationer fra kødets emballage, forklarer projektleder hos Innovation Lab, Morten Povlsen, til fagbladet FoodCulture. Interessen for at kunne aflæse informationer bliver i første omgang drevet af distributionsleddet. - Det er godt for forretningen, hvis en leverandør kan højne gennemsigtigheden i forsyningskæden. Det vil retfærdiggøre, at man investerer i teknologien. Typisk vil ny teknologi først blive brugt til dyre varer, der er lette at omsætte, f.eks. it-udstyr. Men hvis teknologien fungerer, vil den ret hurtigt sprede sig også til billigere varer til gavn for forbrugerne, fortæller Morten Povlsen. Indpakning, der kan sladre om varens transport, er kun begyndelsen. I 2012 forventer firmaet ¿Thinfilm¿, som også er svensk, at have udviklet en skærm, der kan printes og monteres hvor som helst. Det betyder bl.a., at man kan begynde at vise levende billeder på emballage. - Skærmen vil ikke være tykkere end et stykke sølvpapir. Kvaliteten af de levende billeder vil naturligvis ikke svare til det, man ser på sin tv- eller pc-skærm. Men det vil være muligt at lagre og vise levende billeder, f.eks. om det produkt, der gemmer sig bag indpakningen. Og selv om det i første omgang vil være en dyr, højteknologisk gimmick, kan jeg ikke forestille mig andet, end det på sigt vil kunne brede sig, siger Morten Povlsen. Hos Innovation Lab tror man, at fremtidens emballage vil gøre livet lettere for alle. - I dag er emballagen den begrænsende faktor for, hvad man kan fortælle forbrugeren. Det ses tydeligst, når producenterne fylder så meget tekst på pakken, at man nærmest skal bruge et forstørrelsesglas for at læse. I fremtiden bliver det lige omvendt. Så vil teknologien gøre det muligt at give forbrugeren nærmest uendelige mængder af information. Indpakningen kan sende oplysningerne til en computer eller en mobiltelefon, og det kan handle om alt fra fakta om produktet til opskrifter eller sjove spil til børnene, siger Morten Povlsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...