Sneens mester

Renault Kango med firehjulstræk er sikker i sjap - men for dyr for danskere

Man har jo lov at være heldig en gang imellem. Som da jeg forleden havde vinterens første snestorm. Jeg testede på det tidspunkt Renault Kangoo 4x4, og havde det ikke været for denne mulighed for at tage kampen op op med Kong Vinter, ville selv den mest veltalende bilsælger aldrig kunne have overbevist mig om, at bilen i den grad er en sneens mester. Men magede det sig altså så heldigt, at Kangoo-testen faldt sammen med snestormen, der nogle aftentimer lukkede en stribe nordjyske biveje. Blot ikke for Kangoo'en. Den højbenede franske familiebil høvlede gennem snedriverne, og inde i byen - på den skrappeste bakke - hvor mangen en testbil er blevet testet igangsætning på snedækket vej, bestod den prøven med glans. Faktisk bedre end mange store firehjulstrækkere - i hvert fald når de ikke har været udstyret med vinterdæk. Den firehjulstrukne Kangoo kunne jeg faktisk ikke en gang provokere til hjulspin. Den satte stille og roligt i gang og "klatrede" op ad den snedækkede, stejle by-bakke. Tænker hurtig Kangoo 4x4 trækker i normalt føre kun på forhjulene, men lynhurtigt og umærkeligt slår den over i firehjulstræk, hvis et af hjulene begynder at miste greb i underlaget - en "aktion", styres af en viskosekobling og et integreret antispind-system således, at den på et splitsekund flytter trækkraft til hjulene med bedst "bid", og dæmper trækket på hjulet/hjulene, der er på vej til at spinde.Det virker. Og gør det også, hvor det er allerbedst. På motor- og landevej. Det kan både være praktisk og sjovt at kunne komme gennem bivejenes snedriver eller forcere mudrede markveje væk fra en Jean Michel Jarre-koncert, men sikker kørsel på landevejene er det vigtigste. Under fremdrift er Kangoo 4x4 på sne-sjappet vej sikkerheden selv. Den holder støt kursen trækker og har solidt bid under acceleration. Man skal derfor være ekstra opmærksom på, at selv en Kangoo 4x4 ikke kan trodse naturlovene og derfor kræver en bremselængde som andre biler af samme størrelse og samme vinterdæk-montering. Lavt gearet I forhold til den almindelige Kangoo er den firehjulstrukne model syv centimeter højere, så frihøjden når op på 20 cm. Og for at sikre størst muligt kraftoverskud er Kangoo'en gearet lavere end almindelige personbiler, men alligevel er 1. gear-udvekslingen højere end i en offroader med reduktionsgear. Så det ville have rart, om Renault-konsturktørerne havde gjort Kangoo'ens 1. gear til et reelt terræn-gear og 2. gear som igangsætningsgear på landevej. Den lavere gear og den avancerede firehjuls-transmission er desudens medvirkende til en elendig benzin-økonomi. Ifølge fabrikkens tal kører Kangoo 4x4 i snit 11,6 km/l, men under testen landede det på et rent 10-tal. Udover at være suveræn i dårligt føre og egnet til offroad-kørsel i beherske omfang, er Kangoo også en fortæffelig familiebil - bortset fra prisen, som jeg skal komme tilbage til. Indendøre er der højt til loftet som i gammel herskabslejlighed, og over forruden og langs siderne er der hylder og rum som i en gammel rutebil. Hvis ungerne til ferienture vil have mere legetøj, bamser og dukker med, end de kan være her, har langt overskredet rimelighedens grænse. Skydedøre Praktisk er bilen også med sine skydedøre, og omme bagi er der god bagageplads, men det opretstående reservehjul optager dog så meget plads, at en barnevogn ikke uden videre kan styres ind. I den almindelig Kangoo er bagagepladsen enorm, idet den har reservehjulet gemt af vejen nede i bagagerummets bund, men det forhindrer firehjulstrækket i Kango 4x4. I byen er bilen let at håndtere, og man har et glimrende udsyn hele vejen rundt, og sikkerhedsudsstyret er fornuftigt med bl. a. fire airbags og fem trepunktseler. Køregenskaber hører til i fornufts-kategorien. Ikke specielt inspirerende men pålidelige. Støjniveauet er gennemsnitligt, mens affjedringen ikker er helt så komfortabel som f. eks. i dens direkte konkurrenter Citroën Berlingo og Peugeot Partner. Kanbgoo er mere hård og varevogns-agtig i sin affjedring. Testbilen var udstyret med Renaults glimrende, men i 4x4 udgaven noget tørstige 1,6 liters motor på 95 hk. Den er både smidig og omdrejningsvillig og ikke særliug støjende. Kango 4x4 fås desudxen med en 1,9 liters dieselmotor på 80 hk, men det gør den desværre endnu dyrere. Og netop prisen er den største fejl ved Kangoo 4x4. For mens den i dens hjemland fås får omkring 130.000, mens den herhjemme står til 269.000 kr. - og fra 1. marts 299.000 kr. I Danmark med langt mere grå end hvid vinter bliver Kango 4x4 derfor aldrig et hit hos børnefamilierne - uanset hvor praktisk og rummelig og sjov, den er. Til gengæld er den blevet umådelig påpulær i Alpe-landene, hvor det næsten er et must, at personbilen har firehjulstræk.