Socialt snyd i fokus

Brønderslev Kommune har oprustet med en medarbejder

Brønderslev Kommune har ansat Lotte Hoff til at afsløre borgere, der snydere med sociale ydelser. Og siden 1. august har hun hentet cirka 800.000 kroner hjem til kommunekassen. - Jeg skal sørge for at få uretmæssig oppebåret sociale ydelser drevet hjem. Princippet er rette penge til rette tid. De der er berettiget til ydelserne, skal have dem. Men de som ikke har rent mel i posen, skal ikke have pengene - for det er simpelt tyveri, fastslår Lotte Hoff og tilføjer: - Det er en store kasse at stjæle fra, og det er som om, at det er mere legalt at snyde vores fælleskasse. Men jo flere, der stjæler af fælleskassen, jo flere er medskyldige i, at vi for eksempel må skære ned i hjælpen til gamle Fru Hansen eller børnehaven lukker. Økonomisk bløder kommunerne, og holdning i befolkningen bliver mere og mere, at man ikke vil acceptere socialt snyd. Anonyme henvendelser Som regel får Lotte Hoff og hendes kollager mistanke om socialt synd via anonyme henvendelser. - Det er langt hovedparten - 70 procent af sagerne, der bygger på anonyme henvendelser. Henvendelserne kommer fra borgere, der har fået nok. De kæmper måske selv med at få økonomien til at hænge sammen samtidig med, at de ser naboen hæve sociale ydelser, fordi de eksempelvis påstår, at de ikke bor sammen. - Jeg modtager også sager via Skat og politi, som er vores rigtig gode samarbejdsparter. Ligeledes finder vi også mange sager i kommunens egenkontrol. Lotte Hoff tilføjer, at enlige forsørgere og enlige pensionister udgør en stor del af de sager, som hun tager sig af netop nu. Detektivarbejde Når Lotte Hoff får et anonymt hint, bliver parterne først tjekke i kommunens egne systemer, ved sagsbehandler og via medarbejdernes lokalkendskab. Alle tilgængelige informationer samles. Og Lotte Hoff tager ud for at observere på parternes officielle adresser samt de adresser anmeldelsen lyder på. - Når man modtager ydelser fra kommunen, skriver man under i henhold til retssikkerhedsloven. Og jeg har hjemmel i den lov til at gå ud og observere. Vi må ikke overvåge en adresse systematisk, men vi må tage stikprøvekontrol - og det gør vi. - Vi tager ud og kigger og noterer, men jeg går ikke ind på privat ejendom. Til snak på rådhuset Efter grundige undersøgelser bliver brikkerne stykket sammen - og hermed tegner der sig et billede af, om der rent faktisk også er tale om socialt snyderi. Er det tilfældet, bliver borgerne indkaldt til møde på rådhuset. - Og mange gange stopper en sag allerede der. For folk ved det godt - men gik den så gik den, tilføjer hun. - Når borgere kaldes til samtale, er det vigtigt for mig, at snakken foregår sobert og ordentlig men konsekvent. Man skal behandles ordentligt - også selvom man er mistænkt for at snyde. Ikke alle snyder for at snyde - de skal bare have finpudset reglerne. - Samtidig skal man huske, at det gør ondt at komme af med pengene, selvom det ikke var deres til at starte med. Derfor er det vigtigt med tilbud om en ordentlig rådgivning i, hvordan de klarer sig fremover. Siden Lotte Hoff blev ansat 1. august har hun afsluttet seks mindre sager om socialt snyd - samt to større af slagsen. - Desuden har jeg afsluttet 19 sager, der viste sig ikke at være noget i. Heldigvis er ikke alle skyldige. Retssikkerhed sikret Borgmester Lene Hansen konstaterer, at investeringen i en ny medarbejder allerede er tjent ind. - Vi er nødt til at sikre skatteborgernes retsfølelse så langt, vi overhovedet kan. Borgernes skattepenge skal bruges rigtigt. - Der er ikke forståelse for i befolkningen, at nogen kører på fribillet. Og kommunens økonomi kan heller ikke tåle, at nogle snyder systemet for store pengebeløb. Derfor igangsatte jeg en ekstra indsats i foråret. Og økonomiudvalget bakkede op om, at der skulle ske en ekstraansættelse, tilføjer Lene Hansen. Borgmesteren understreger, at borgere der kommer i kommunens søgelys skal vide, at deres retssikkerhed er sikret.