Sociologer hjælper boligforening

De unge vil ikke bare have en betonbolig, de have storytelling, fælleskab og fredagsbar.

I jagten på at opfylde de unges boligbehov har Boligforeningen Himmerland, der opfører seks ungdomsboligbyggerier, søgt eksperthjælp hos andre end arkitektfirmaer og entreprenører. - Vi har haft nogle sociologer til at undersøge det, for hvem pokker ved, hvad de unge vil have, siger direktør for Himmerland Boligforening, Ole Nielsen. Det er firmaet Hausenberg, der har lavet et oplæg til boligforeningen. Hausenberg yder med udgangspunkt i etnografiske, antropologiske og samfundsvidenskabelige metoder ekspertrådgivning og analyser med fokus på eksempelvis byliv, integration og strategisk planlægning. - Vi har erfaret ud fra sociologerne undersøgelse, at det har betydning, at vi kalder ungdomsboligerne noget. Nu er det storytelling, det handler om. De vil gerne kunne identificere sig med det område, som de bor i. Det er en del af den nye ungdomskultur, det er det, som vi har fået fortalt, siger direktøren. Fællesskabet betyder også meget for de unge, især når lejlighederne ikke ligger i midtbyen. - I mange år har fællesskabet været på vej ud, og hvis du havde spurgt mig for 6-7 år siden, så ville vi i relation til ungdomsboligerne givetvis have lavet minimale fælleslokaler. For på det tidspunkt ville man sige, at fredagsbaren er en død sild, men det er det bestemt ikke mere. Man har bestemt lyst til at være sammen med mange unge, og man har lyst til at blive set, så det er en anden tilgang til det, end at vi laver en betonblok med en stang boliger. Den strategi forfølger boligselskabet bl.a. ved at etablere et boldbur på toppen af en bebyggelse på Eternitten samt fredagsbar på toppen af en anden bebyggelse.