Danmark

Søges: Bedre trafikkultur

Det er ikke et øjeblik for tidligt - men forhåbentligt heller ikke for sent - når Rådet for Større Trafiksikkerhed om ganske kort tid tager hul på en stort anlagt kampagne, som efter planen skal rulle videre de næste ikke mindre end 15 år. Umiddelbart kan dét jo godt lyde voldsomt - men der er unægteligt noget at rette op på. Bag kampagnen ligger nemlig et ønske at introducere Emma Gad i den danske trafikkultur, sådan som det på et tidspunkt er blevet formuleret af direktøren for rådet, Rene la Cour Sell. Med tilføjelsen: "Vi danskere har en uheldig tendens til at tro, at vi kører bedre end alle de andre og at stå på vores ret fremfor at give andre plads". Faktisk har en undersøgelse i fjor vist, at hele 94 procent af alle danske bilister kører rundt med en klar fornemmelse af, at de kører bedre end gennemsnittet. Med alle de selvvalgte rettigheder, som det giver til at køre hårdere og mere rethaverisk. I stedet for at tage hensyn og leve efter det ord, som i tidens løb er strandet i kursusmateriale rundt om på landets køreskoler: agtpågivenhed. Enhver, der vover sig ud i trafikken på de danske veje, vil vide, at der er sket et eller andet med moralen. I nedadgående retning. Hvor trafikanter i mange andre lande er kendt for at bevare det kølige overblik og lade andre komme til - næsten uanset hvor meget de er kommet til at klumre og kludre - er der til tider nærmest dømt junglelov i Danmark. Her gælder det ofte om at komme først, være hurtigst og vise andre trafikanter, der ikke makker ret, det lange lys eller udvalgte fingre på en eller begge hænder. Bag takt-og-tone-kampagnen ligger et spinkelt håb - men dog et håb - om at den kan have bare lidt samme effekt, som det trods alt er lykkedes at opnå med skiftende kampagner, vendt mod spirituskørsel, nemlig at gøre det usmart at holde på sit og opføre sig dårligt over for andre trafikanter. Derfor er der også god mening i at udbrede den nordjyske kampagne om at ansatte, der kører i arbejdstiden, opfører sig ordentligt i trafikken - "God kørsel - godt arbejde" - til hele landet. For det handler ikke nødvendigvis om at komme hurtigst frem i trafikken, men hvordan man kommer frem.