Søværnet gør klar til isvinteren

SOK hæver alarmniveauet - 15 isvintre på 100 år

FREDERIKSHAVN:Vinteren har taget så solidt et greb om øen Saltholm i Øresund, at det fredag morgen blev nødvendigt for flyvevåbnet at flyve forsyninger ind med helikopter, fordi det lave vand og dermed forsyningsadgangen omkring øen er frosset til. Men der skal mere end en håndfuld indefrossede øboere til, for at der faktisk er tale om en isvinter, mener seniorklimatolog hos Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) John Cappelen. - Der findes ikke en egentlig meteorologisk definition på begrebet isvinter. I Danmark har vi derimod tradition for at kategorisere en vinter som værende en isvinter, hvis der har været behov for at sende de store statsisbrydere ud i de danske farvande, siger John Cappelen. Inden for de sidste 100 år har der været 15 isvintre, fortæller han. Flest og værst var de i 1940'erne, hvor der var isvinter hver vinter fra 1939 til 1942 og igen i vinteren 1946-47. Men definitionerne afhænger altså helt suverænt af Søværnets Operative Kommandos (SOK) isbrydere, understreger han og pointerer, at SOK netop nu vurderer risikoen for en isvinter til at være så stor, at de er gået ind i det allerhøjeste alarmberedskab, hvor isbryderne nu er på 48 timers varsel. Men der bliver kun behov for, at isbryderne kommer ud at sejle, hvis kulden fortsætter. - Kulden hænger over Danmark, og det vil den ifølge vejrudsigterne gøre et stykke tid fremover, og hvis kulden fortsætter, så kan det blive isvinter, siger John Cappelen. Men det er altså ikke, før de tre bjørne - isbryderne Thorbjørn, Danbjørn og Isbjørn - har brudt isen, at de spejlblanke danske vande kvalificerer sig til at være isvinterramte. Og de er endnu ikke vækket op af deres vinterhi. - Det er kun en mindre passagerbåd til Livø og fire fragtskibe, der i Limfjorden har haft behov for assistance, siger leder af SOK's Istjeneste, orlogskaptajn Kim Møller Petersen. Han understreger, at det ikke er de store bjørne, der er kommet de fem fartøjer til undsætning. SOK's ismeldinger viser, at isdannelsen er værst i de indre farvande. Særligt slemt står det til i Ringkøbing Fjord og ved Struer i Limfjorden. På åbent hav står det værst til på den nordjyske østkyst og ved Fakse bugt i Østersøen. - Vinteren er ikke særlig streng på nuværende tidspunkt. Men der er en reel risiko for isvinter, og det gør, at skibsfarten i hvert fald nogle steder i de åbne farvande får behov for assistance fra en eller flere af bjørnene, siger Kim Møller Petersen og understreger, at han følger situationen meget nøje. /ritzau/