EMNER

Software-firma under NORDJYSKEs vinger

Aktiemajoriteten i Web500 overtaget af AM Production i Aalborg

AALBORG:Man kan koncentrere sig så meget om udviklingen af sine højt avancerede produkter, at man næsten glemmer, at de også skal sælges. Sådan er det gået for softwarefirmaet Web500, der nu er kommet ind under NORDJYSKE Holdings vinger. Nærmere bestemt har AM Production, der er et 100 procent ejet datterselskab under NORDJYSKE Holding, overtaget totredjedele af aktierne i det københavnske firma Web500, der betegnes som et af landets førende huse, når det gælder software til opbygning af internetløsninger. Web500 placeres som et datterselskab under AM Production på lige fod med AM:3D, der forsker og udvikler teknologier med tredimensionel lyd. -Vi kunne ikke få en bedre partner end AM Production og Nordjyske Holding. Mens vi måske nok har vægtet udviklingen af nye produkter en smule for højt i forhold til salgsindsatsen, har AM Production været i multimedie- og softwaremarkedet gennem 15 år og altid forstået at ramme den balance, hvor man på én gang har evnet at lave avancerede løsninger og samtidig tjene penge. Det er den styring, vi nu får ind i Web500, siger firmaets bestyrelsesformand, Birger Risager, der fortsætter på posten efter den nordjyske investering. Som ny administrerende direktør i selskabet er ansat Anders Fink Vadsholt, der har været i virksomheden gennem en periode på godt et år. Han afløser firmaets stifter Kenneth Hallingskov, der har været adm. direktør gennem fire år. Hidtil har NORDJYSKE Holding koncentreret sig om Nordjylland, for eksempel med købet af LN Marketing i Aalborg i sidste uge. Hvorfor nu købe sig ind i et Københavner-firma? - NORDJYSKEs medieaktiviteter foregår rigtig nok primært i Nordjylland, men AM Production er en helt anden type virksomhed, der udvikler sig på et langt bredere niveau, og som faktisk mest arbejder for virksomheder i hovedstadsområdet. Så på den led er samarbejdet med Web500 helt naturligt, forklarer adm. direktør Peter A. Petersen fra AM Production. Han tilføjer, at AM Production, der udvikler komplekse og helt individuelle softwareløsninger til firmaer med specifikke behov, længe har spekuleret på, om man også skulle gå ind på markedet for standardsoftware - de såkaldte content management systemer. - Nu kan vi gøre begge dele. AM Production kan lave sine individuelle løsninger og Web500 de standardiserede. Og nogle af de ting, som AM udvikler, kan standardiseres og sælges gennem Web500, påpeger Peter A. Petersen. Han lægger også vægt på, at man hos Web500 tænker på samme måde som hos AM, så da firmaet manglede kapital, sås det som en god beslutning at gå ind som aktionær. - Vi regner da også med et få et fornuftigt resultat i Web500 allerede fra næste år, understreger Peter A. Petersen. Web500 har leveret software til store kunder som Danfoss, Alfa Laval og E-Box, man har et omfattende produktprogram til mindre virksomheder og har blandt andet TDC som forhandler af nogle af produkterne. Således indgik Web500 og TDC i februar en strategisk alliance til en værdi af 50 mio. kr. Den handler netop om software til internetløsninger, som de to firmaer vil arbejde sammen om at afsætte i til mindre og mellemstore firmaer i Danmark, Polen og Tjekkiet. Teleselskaber andre steder i verden kunne også tænkes at være interesserede. Mens det gik stærkest, var Web500 oppe på at have omkring 40 medarbejdere, men efter forårets økonomiske turbulens er man nu nede på 12. Det vurderer Peter A. Petersen imidlertid som værende tilstrækkeligt, da administration og lignende kan lægges over i NORDJYSKE Holding.