Sol om bord på 22 sekunder

Mitsubishi udbygger Colt-serien med en cabriolet/coupe med stålfoldetag. Den er veludstyret og tilbydes med 109 og 150 hestes motor

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Instrumenteringen ligner til forveksling den, man finder i tre- og fem dørs modellerne.

22 sekunder tager det at blænde op for solen - hvis den ellers skinner. For nok fungerer teknikken perfekt og lynhurtigt i Mitsubishis splinternye cabriolet-udgave af den lille familiebil Colt, men levere solgaranti trods nedfoldet tag kan den trods alt ikke. Så efter en juli med masser af sol ærgrer det den danske importør, at bilen ikke kunne være fremme i Danmark før nu, da vejret er mere vådt end tørt. Men under alle omstændighederne er den her nu, Colt CZC Coupe/cabriolet - som Mitsubishi kalder bilen med den begrundelse, at bilen med stålfoldetaget oppe jo på det nærmeste er en to-dørs coupe. Blot vinder Colt’en med taget på plads ikke nogen skønhedskonkurrence. Til gengæld kan den med vindermuligheder stille op i en Miss Solskin-dyst. For med taget foldet ned og pakket sammen i bagagerummet skifter bilen rent udseendemæssigt fuldstændig karakter. Fra at være ret mutant-agtig med taget oppe fremstår Colt’en som en fiks og charmerende lille sag - sød og nuttet, vil mange nok mene. Duftbil Den danske importør havde åbenbart entreret med vejrguderne, da bilen skulle præsenteres for pressen i det nordsjællandske. Som en af de få augustdage var vi fri for regn, og med taget nede kunne vi opleve det, enhver cabrio er bedst til: At cruise roligt gennem landskabet, og i bogstaveligste forstand dufte sig frem - fra mejetærskernes støvede høstarbejde på de gule kornmarker til frituren fra grillbarerne i badebyerne. Og med masser af sol i hovedet. Ved motorvejsfart i Colt Cabrio er det - som i dens artsfæller - en noget anstrengende affære med taget nede. Dertil er der i åbne biler for meget vindsus og støj - også selv om man bruger en såkaldt vindstopper bag sæderne. Men så har man fordelen med stålfoldefoldetaget frem for den traditionelle kaleche-cabriolet. Lynhurtigt kan man køre taget op, og der er kun en anelse mere vindstøj end i Colt-modellerne med fast tag. Det er sjældent tilfældet i kaleche-cabrioer’ne, som også ofte har problemer med at slutte helt tæt. Så i regn og blæst, er stålfoldetag bedst. Fine køreegenskaber Tidligere tiders cabriolet-modeller havde også den ulempe, at den formindskede karosseri-stivhed gik ud over køreegenskaberne, men det er ikke et problem i Colt Cabriolet, der har fået indlagt øget stivhed i karosseri-opbygningen - og derfor taget 130 kg på i vægt. Uden at være helt så skarp og direkte i sin kørestil som 3- og 5-dørs Colt’erne, er cabriolet’en ganske adræt og sjov at håndtere, men den møder vejens ujævnheder med lidt for megen hårdhed. Nødsæde Den japanske sensommer-nyhed leveres med to motortyper: En 1,5 liters på 109 hk og en 1,5 liters turbo på 150 hk. Valget mellem de to er selvfølgelig et temperament-spørgsmål, men under alle omstændigheder vil de fleste blive fornøjet med den mindste motor. Dels er den ganske kvik - dels kører den pæne 15,2 km/l i snit. I de to forstole sidder man glimrende, mens bagsædet reelt er et nødsæde. Med forstolene godt fremme kan der sidde et par børn, men til voksne er der kun ringe benplads. Bagagerummet er i sagens natur ikke stort med taget foldet sammen, nemlig 190 liter men med det oppe er kapaciteten imponerende 460 liter. Med 1,5 motor koster Colt Coupe-Cabriolet 300.000 kr. - med 1,5 turbomotor 340.000 kr. Det er lidt mere end de billigste konkurrenter, men så har flere af dem ikke samme udstyrsniveau - Colt’en har eksempelvis ESP og aircondition - så lægges det oven i konkurrenternes pris, ja, så kan Colt’en udmærket matche sig med dem.