Sol over Oslo

Hovedstaden står for mange danskere som en klar gaber. Vi kan roligt lukke munden. De har stillet urene frem

Vi danskere har det med at grine gevaldigt af nordmændene. Selv af vitser som den oldtussegamle, der engang - og det skulle være ganske vist - røg ud til flypassagerer fra et cockpit: "Velkommen til Oslo. Vær venlig at stille urene 25 år tilbage." Vi er gal på den. Nordmændene har skruet tiden frem og deres hovedstad har udviklet sig til en charmerende, farverig by midt i naturen. Samtidig har de forstået at udnytte havnearealerne, så det er til at græde snot over af misundelse. På et kajareal, der er kortere end mellem broerne i Aalborg, har de omdannet gamle pakhuse til det norske svar på den verdenskendte, pulserende turistmagnet Fisherman's Wharf i San Francisco. De siger det med et glimt i øjet. Men faktum er, at Aker Brygge er stedet i Oslo. De stenrige bor der og de må have en fantastisk udsigt til den livlige havn, skærgårdsøer, Akershusfæstningen og skihopbakken på Holmenkollen, der ligner en himmelstige, når man ser den i det fjerne. Vi andre kan få et indtryk af herlighederne på en slentretur i de maritime omgivelser, der rummer 35 restauranter med udendørsservering og en stribe butikker, der kan få kreditkortet til at gløde faretruende. Nogle af dem nedværdiger sig ikke til noget så plat som priser på de udstillede varer. Guldbutikken, eksempelvis. Styr på sagerne Det er en smal sag for nordjyder at komme dertil. Stena Line sejler dertil fra Frederikshavn og Color Line fra Hirtshals. Og forleden meldte flyselskabet Sun-Air of Scandinavia A/S sig på banen med flyvninger Aalborg-Oslo for British Airways. Dermed tager selskabet konkurrencen op med Scan Con på ruten. Flyveturen varer en time til Gardermoen, Oslos internationale lufthavn - eller flyplass, som det hedder på de kanter, så man ser billeder for sig af en ujævn græsmark og småfly, der kommer hoppende mellem år og dag. Den er ny og opført 43 km fra centrum. Men også her har Olle Nordmand styr på sagerne, så man må korse sig ved tanken om de togforsinkelser, som rejsende til Kastrup alt for tit møder, når de vil ind til vores hovedstad. Fra Gardermoen kører togene med schweizisk præcision, hvis man skal tro togguiden. I hvert fald kører der højhastighedstog til den centralt beliggende hovedbanegård hver 10. minut og hver 20. i sommerferien. Turen varer fra om få uger kun 19 minutter, når tempoet speedes op fra 160 til 210 km/t. Men det er dyrt. 150 kr. for en enkeltbillet og rabat til unge og studerende. Taxa? 400-500 kr., og så har hyrevognene endda sat prisen kraftigt ned. De lagde ud med 700. Besøg på bryggen Både hovedbanegården og banegården ved Nationalteatret ligger i gåafstand til Aker Brygge Forårssolen forsvinder bag husene ved 20-tiden, fortalte vor stedkendte og tilføjede: - Det spiller ingen rolle. Da er vi alligevel så fulde, at vi ikke opdager det. Det blev ikke efterprøvet. Det var der ikke stunder til i forbindelse med den nye flyrutes indvielse. Men vi nåede da en af restauranterne, som er absolut anbefalelsesværdig. Den hedder D/S Louise Restaurant & Bar og dens eventyrlige indre bringer minder frem om dengang, da stoute norske søfolk fyldte verdenshavene og storsvedende fyrbødere knoklede med kedlerne. Det var endda et fløjt fra en skorsten, der markerer, at "nu skal der skaffes" - som de gamle, danske søfolk siger, når det er spisetid. Men forplejningen er milividt fra fortidens beskøjter og nutidens fjeldhårde cafeteria-kødboller. De kan nemlig godt, de nordmænd. Både avle, fange og tilberede - bl.a. friske, grønne asparges og lyserød, fersk laks fra norsk jord og hav og nye kartofler, serveret på norsk med natkjole på, som franskmændene siger. Og de piller ikke skrællen af. Det kostede nok en formue - sådan noget spørger man ikke værten om. Men en kop kaffe i nærheden koster 30 kr. - og fra terrassen hos McDonald's længere henne i husrækken er udsigten til havnelivet nøjagtig den samme. Farverigt byliv Oslos hjerte skal som alle andre byers opleves til fods. Det er nemt at finde rundt - alt går nedad mod Oslofjorden, som også lægger vand til turistbåde om dagen og ved solnedgang. På den brede hovedgade, Karl Johan, fra hovedbanegården til slottet og ikke mindst i de krogede sidegader findes i massevis af musikrestauranter og spændende butikker, der indbyder til powershopping, hvis kreditkortet magter det. Men alle kan være med på handel i selve banegårdsbygningens store hal, der er omdannet til en spændende markedsplads med international stemning. Hvem skulle have troet det om Oslo?