Som at få en spritny bil

DR’s symfoniorkester glæder sig til at blive hovedaktør i de luksuøse rammer i det ny koncerthus, hvor den rytmiske musik også får plads og spilletid

DET FØLES LIGESOM at få en ny racerbil, hvor det er fristende bare at træde på speederen og give den gas... Sammenligningen kommer fra Dorte Bennike, der spiller fagot i DR’s symfoniorkester, og hun bruger det i sin beskrivelse af den sal, hvor orkestret i dag stiller op til “eksamen” for hele nationen, kongelige, kendisser, fyrede chefer og andet godtfolk, når koncerthuset i Ørestad indvies. Hun og basunisten Jesper Juul har netop været til en af sidste prøver i den sal, der rangerer som kronjuvelen i den franske stjernearkitekt Jean Nouvels imponerende og kostbare bygningsværk. - Det er vildt, svulstigt og meget varmt. Mit allerførste indtryk var, at det her altså er fantastisk smukt. Når du træder ind, er det ligesom at blive omfavnet i en stor, kærlig knuser. Akustikken er enestående, udbryder Jesper Juul. Inspiration fra Berlin Publikum, solisterne og orkestret skal finde deres pladser i en arena med inspiration fra bl.a. Philharmonien i Berlin, og der er i bogstaveligste forstand højt til loftet. Også for at skaffe plads til Danmarks største orgel, som vejer godt 40 ton og er 11 meter højt. I koncertsalen i Rosenørns Allé, der tidligere udgjorde symfoniorkestrets base, satte rammerne både fysiske og akustiske begrænsninger for orkestrets repertoire. - Det gælder eksempelvis Mahlers 8. symfoni med et kor på 200 stemmer, som vi ikke har kunnet spille herhjemme i mine 13 år i orkestret, siger Jesper Juul. Dorte Bennike tvivler ikke på, at det velrenommerede orkester vil blive endnu bedre i disse omgivelser. - Det bliver også spændende at se, hvad de store udenlandske dirigenter og orkestre, som kommer her, vil sige til koncertsalen. Fagottisten håber, at koncerthuset også vil tiltrække folk, der ellers ikke brænder for klassisk musik. - Hvis de forholder sig lidt tøvende, vil jeg foreslå dem at lægge vejen forbi til én af metrokoncerterne, der afvikles under helt afslappede og uhøjtidelige former. Og ud over musikken får de foræret hele indretningen som en tillægsgevinst, mener hun. Flere musikformer Danmarks Radio har også tænkt andre musikformer ind i sin strategi for koncerthuset, der i alt omfatter fire sale og studier. Den store koncertsal med plads til 1800 lægger i næste uge rammer til P3 Guld, DR’s årlige uddeling af priser inden for den rytmiske musik. Ved indvielsen i dag kommer alle disse lokaler i brug. I Studie 2 skal Lars H.U.G. underholde sammen med DR’s underholdningsorkester. Den populære musiker har intet problem med, at han og den rytmiske musik ved denne lejlighed henvises til mere “ydmyge” dele af bygningen. - Vi har øvet her tidligere, og som jeg husker det, med en superfed akustik. I øvrigt er der også mange andre parametre, når det gælder om at få musikken til at fungere. Jeg kan pege på musikernes egne følelser, mens de spiller, og den feedback, der kommer fra publikum. Jeg har opfundet mit eget udtryk, “psykoakustiske fænomener”, for at beskrive alle disse elementer, forklarer han. Lars H.U.G. har det fint med, at koncerthuset giver den rytmiske musik flere platforme og forstår ikke de kritiske røster, der er bekymrede for den konkurrence, som det kan påføre de mindre spillesteder i hovedstadsområdet. - Lad os dog få gang i butikken i stedet for at lade vores liv styre af alle de dommedagsprofetier, vi kan plukke ned fra hylderne, foreslår Lars H.U.G. /ritzau/ @Brød.9.kursiv.blå:Læs også Erhverv, side 24-25 i 1. sektion, om Martin Professional i Frederikshavn, som følger åbningen af det nye koncerthus med særlig stor interesse.