Som at spule sin sjæl ...

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Indrømmet: Det var lang tid siden, vores redaktionsbil var blevet vasket. Derfor giver Dennis Brinch bilen en omgang insektrens, før turen i vaskehallen. Og det var effektivt. Foto: Kim Dahl Hansen.

Af Lars Hofmeister

lars.hofmeister@nordjyske.dk

Når jeg kører ind i lyset i en vaskehal og ser børsterne forude og hører de første dryp på bilen, bliver jeg altid salig. Og glad i låget.

Og når jeg med hamrende hjerte har besluttet, hvilken vask jeg vil have, og når antennen er skruet af, så ved jeg godt, at der ingen vej er tilbage.

Med samme afhængighedsfølelse som en storryger uden smøger, sniger jeg mig tilbage i bilen og skynder mig at lukke døren. Også selv om man af sikkerhedsmæssige årsager ikke må sidde i bilen under en vask.

Jeg bryder reglerne, gør jeg.

Nu er der kun mig og bilen i vaskehallen.

Her er trygt at være. Som i en livmoder. Og selv om jeg måske lyder en anelse højstemt, så har denne følelse af velvære altså noget med alt det vand og rengøring at gøre.

For når vandet sprøjter kraftigt på biltag og undervogn, og børsterne kradser frækt på metallet, så spules sjælen samtidig ren, og jeg slapper så meget af, at øjenlågene klapper i. Og jeg bliver ét med vaskehallen.

Nu glider porten langsomt ned.

Og den helsende tørring begynder.

Knofedt er nødvendigt

Og pludselig vågner jeg med et sæt, for jeg har helt glemt, hvorfor jeg har kontaktet forretningschef Dennis Brinch fra Q8.

Jeg vil såmænd bare gerne have svar på, hvordan jeg skal vaske min bil om vinteren, hvor udfordringerne jo består af kulde, sjap og salt.

Efter bilvasken oplyser Dennis Brinck - på parkeringspladsen uden for vaskehallen - at selv om jeg får bilen vasket i en vaskehal, slipper jeg altså ikke for at bruge knofedt, hvis salt, skidt og rust skal bekæmpes.

Der findes nemlig steder, hvor børsterne ikke kan trænge ind.

Dennis åbner bildøren, hvorefter man tydeligt kan se, hvad han taler om.

Generelt kan man sige, at de kritiske steder er langs panelkanter, dørkanter, bag gummilister samt i skærmkasserne.

- Her vil børste, vand og sæbe og en klud gøre underværker. Ikke bare om vinteren, men hele året, siger Dennis Brinch, der også gør opmærksom på, at et undervognsskyl ikke behøver at være lykken.

Også her må man nemlig konstatere, at bilejeren må i gang med at spule bilen med en vandslange, hvis undervognen skal være helt fri for salt og skidt.

Dennis Brinch går en kritisk omgang rundt om bilen. Så siger han:

- Under alle omstændigheder skal vinterbeskyttelse af bilen helst ske om efteråret, hvor man for eksempel kan få en rust- eller lakbeskyttelse, konkluderer Dennis Brinch.

Han vasker selv sin bil én gang om ugen.

Her kan det tilføjes, at FDM mener, at det er nok at vaske sin bil én gang om måneden, men det vil jo altid være et spørgsmål om temperament.

Dennis Brinch har i øvrigt noteret sig, at kunderne helst vil vaske bil om fredagen og om søndagen.

Søndagen er jo den klassiske dag for en bilvask, mens mange forretningsfolk gerne vasker deres biler inden weekend, lyder det fra forretningschefen.

Men det at vaske en bil handler ikke bare om sæbe og vand. Det handler også om miljø.

Og dermed kan jeg - som er en doven bilejer, der ikke orker at vaske køretøjet selv - glæde mig over, at det er bedre for miljøet at køre i vaskehal, hvor spildevandet efter vasken "samles op" - og ikke bare siver ned i jorden.

For at beskytte miljøet har man i Sverige ligefrem forbudt borgerne at vaske bil hjemme i indkørslen eller ude på vejen. Og i visse kommuner koster det op til 10.000 kroner at overtræde denne lov.

God vinter i vaskehallen - og lad bare børsterne rive dig med.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.