Som sendt fra himlen

Nordjyske virksomheder har lært at begå sig i cyberspace

AALBORG: Bortset fra at der som altid ved EU-projekter har været bøvl med pengene, er Alice Bonderup fra køleanlægsproducenten ABCool fuld af lovord om det lærestykke i e-business, hun netop har deltaget i. Sammen med fire andre firmaer, rådgivere fra EBC Network og EU-kontoret i Aalborg fik virksomheden via BestCom-projektet "et frivilligt spark bagi". Helt kontant er Novo Nordisk og Force Instituttet kommet til som nye kunder, lokket til af den mere gennemførte og professionelle optræden på www.abcool.dk. Men der har været mange andre best practice-erfaringer at hente gennem de halvandet års arbejde med BestCom-projektet. - I virkeligheden kom vi med i projektet på afbud, men jeg må sige, at invitationen kom som en gave sendt fra himlen, en appelsin i turbanen. Vores præsentation på nettet råbte på, at der skulle et løft, så vi skulle under alle omstændigheder have været i gang med noget nyt. Oven i hatten fik vi øjnene op for en hel masse nye muligheder, så det er svært ikke at være begejstret, fortæller Alice Bonderup, som grundlagde virksomheden tilbage i 1970 sammen med ægtefællen Alex Bonderup. ABCool, som indtil for få år siden hed AB Køleteknik, er et rigtigt familiefirma, hvor de sønnere Lasse og Søren, begge faguddannede kølemontører, udgør en del af den 14 mand store medarbejderstab. Gennem de sidste 10 år har ABCool været særdeles aktiv i eksporten og var eksempelvis i 1992 blandt de første danske virksomheder i Estland. I BestCom-projektet har Alice Bonderup været i selskab med Migatronic i Fjerritslev (svejsemaskiner), Olf Stadsing i Nørresundby (rengøring), Licentia i Thisted (møbler) samt De Luca i Glyngøre (modetøj), med andre ord både størrelses- og branchemæssigt en meget broget skare. - Men det har nærmest kun været en fordel, fordi det har været med til at åbne en masse vinduer ud til andre verdener, som vi også har kunnet lære noget: Der bliver virkelig sat perspektiv på tingene, når man kommer tæt på de overvejelser, andre gør sig, bemærker Alice Bonderup. For ABCool faldt e-business projektet sammen med, at leverandøren af firmaets edb-finansstyringssystem opgav ævred. Derfor kom en del af opgaven i BestCom-processen til at handle om at få et nyt finanssystem integreret i en samlet web-løsning, som samtidig udadtil skulle gøre virksomheden mere synlig og markedsføre firmaets køle- og klimaanlæg mere professionelt. Af samme årsag er en egentlig e-handels løsning - hvor man kan bestille, købe og betale direkte på nettet - heller ikke med i første fase. Men det kommer, forsikrer Alice Bonderup, som især er glad for den disciplinering, netprojektet har medført: - Det har kostet mange timer, men det har været sliddet værd. Bare det at beskrive vore kompetencer var et stort arbejde. Hidtil har vi mest udført et personligt salgsarbejde og forklaret kunderne, hvad vi kan, over telefonen eller ansigt til ansigt. Men nu kan potentielle kunder få god besked ved at opsøge os på nettet.

Forsiden