Karup

Sommeren set fra oven

- Vi ved hvorfor fuglene synger, siger formand Tejs Karup. Søndag fik nye nysgerrige chancen

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

NORDJYSKEs udsendte hjælpes i maskinen af formand Tejs Karup. Han har 30 års erfaring i svæveflyvning og tog sidste år turen til Sydfrankrig i et svævefly.

SÆBY:Svæveflyet går fra 0 til 100 km/t. på tre sekunder. Det svarer til en Lamburghini, der skærer sig op igennem luften, kapper strikken til spillet, der har trukket den op, og lægger sig plant i luften. Det ufrivillige gisp og latteren, der slipper munden, kan være et udslag af panikangst over at befinde sig i luften i denne sardindåse. Hurtigt afløses følelsen dog af en ærefrygt for mekanik og naturkræfter. Det er varm opstigende luft, der holder svæveflyet oppe. Luftstrømmene røber sig ved en stigende bip-lyd i flyet og - på et meget fysisk plan- en voldsom kildren i maven, når flyet taber eller øger sin højde. Gennem den gennemsigtige del af cockpittet kan man skimte Sæby og Frederikshavn, et lyseblåt hav og på den kvadrerede jord under flyet strutter gule rapsmarker af frodighed og træer strækker sig efter himlen og os. Solgt! For NORJYSKEs udsendte og undertegnede er der intet, der denne søndag vil kunne slå følelsen af næsten lydløst at glide gennem luften under majsolen. Det samme gælder Per og Bente Hesselberg fra Østervrå, der for anden dag i streg, har lagt vejen forbi Hjørring-Nordjysk Svæveflyveklub på flyvepladsen i Sæby for at få en prøvetur i luften. I dag har de besluttet sig; de vil tage flyvecertifikat. - Jeg har altid forestillet mig, at det var for dyrt, men nysgerrigheden tvang os altså herud, siger Per Hesselberg, der overraskende kun skal slippe 570 pr. måned for at få undervisning og flyve alt det han vil. Når flyvecertifikatet er i hus, betaler man kun for den tid man flyver, cirka 125 pr. time i luften. Klubben har lige nu 45 medlemmer og 12 fly. Denne weekend har 14 nysgerrige i alle aldre været med en tur i luften. Hvor mange, der vender tilbage, er ifølge klubformand Tejs Karup svært at sige: - Alle kan lære at flyve et svævefly. For mange er det snarere et spørgsmål om, at denne interesse tager lidt tid og der skal lægges nogle kræfter i, vurderer han. Adrenalin og ekstase For at et fly kan sendes i luften, skal der være fire personer til stede. En til at styre spillet, en i flyet, en ved walkietalkien og en til at styre træktøj. Til gengæld kan man hver weekend april til oktober få et strejf af adrenalin og ekstase, når man egenhændigt styrer et fly i sammenspil med nordenvinden. - Vi ved godt hvorfor fuglene synger, fastslår Tejs Karup.