Sonata tæt på at dumpe

FDM er ikke imponeret af sikkerheden i den ny Hyundai Sonata

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hyundai klarer sig skidt i den nye crashtest fra Euro NCAP. Den får lige akkurat fire stjerner, men kun takket være ekstra point for selehuskere.

“Karrosseri med deformationszoner, kombineret med kollisionsbjælker af ultrahøjstyrkestål i dørene, er med til at give en høj grad af passiv sikkerhed”. Så skråsikker er Hyundai på sikkerheden i den nye Sonata. Men stik mod lovprisningen på Hyundais hjemmeside, er sikkerheden ikke i top. I den nyeste crashtest fra Euro NCAP er Sonata tæt på at dumpe og får så lav en score i frontaltesten, at den kun på et hængende hår opnår fire stjerner. - Vi skal helt tilbage til 2001 for at finde et tilsvarende dårligt resultat blandt de store biler og Sonata er tæt på kun en trestjernet karakter, hvis selehuskerpoint ikke medregnes, forklarer Leif Nielsen, der er FDMs sikkerhedsekspert. I en frontaltest vil ratstammen forårsage knæskader, mens der er oplagt risiko for andre benskader fra hårde partier i instrumentpanelet. Fødder og ankler blev udsat for skadesrisiko for alle tre pedaler, der trængte over 100 mm ind i kabinen. Helt præcist fik Sonata ni ud af 16 mulige point i frontalprøven. Det er således ringere end de 10 point, som Kia Carnival fik i sidste måned. Resultatet for Sonata er især skuffende, da bilen blev testet første gang i februar, hvor koreanerne udbad sig en ny test for at forbedre sikkerheden. Dengang var problemet, at beskyttelsen i en sidekollision ikke var god nok. Leif Nielsen anbefaler, at kunder ikke køber en ny Sonata uden at sikre sig, at de får indført i slutsedlen, at den nye bil skal have et senere produktionsnummer end (VIN) KMHEU41BR6A292900. Dermed får kunderne en vogn, hvor sidebeskyttelsen er forbedret i forhold til ældre Sonata’er, der har været på markedet siden 2004.