Sort humor fra Nissan

Nissan vil have mere fokus på deres sportslige biler. Derfor har de krydset sportsvognen GT-R med den brutale Juke-model

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

I kabinen sidder føreren og passageren i OMP-racersæder, og alle betjeningselementer og instrumenter kender vi fra GT-R.

MALMØ:Det er mange år siden, at Nissan tog en beslutning om, at man ikke gider sælge almindelige biler. Det var en klog beslutning, for mærkets crossover-modeller har skabt en ny bilklasse og en særlig aura omkring mærket, som lidt skævt og langt mere ungt end en sænket 90'er-Primera på lavt gummi nogensinde kunne drømme om. Den slags kræver fuldt tryk på marketing-kanonerne og derfor kastede Nissan lige før årsskiftet konceptet Nissan Juke-R ud til alverdens medier. Juke-R ligner præcis det den er: Et marketing-stunt, hvor man har taget al sporten fra superbilen, Nissan GT-R og lirket ned i en Juke. Ved præsentationen får journalisterne hver 10 minutter i den hårdt pumpede Juke-R rundt på den kuperede Sturup Raceway i Sverige, men ikke alene. Den håndsamlede bil koster omkring 6 mio. kr. og banen er kold og formiddags-glat efter en nat med let slud. Derfor har jeg selskab en co-driver fra Nissan. Det første jeg lægger mærke til er, at jeg sidder meget længere tilbage end i en almindelig Juke, og efter første sving er den overraskende komfortabel, trods GT-R-undervogn og så det faktum, at jeg rammer curben uden at ville det. Jooo, den styrer godt nok hurtigere, end sidst jeg kørte en Nissan Juke.. Efter første omgang er overstået uden, at bilen har stået på tværs, lægger jeg lidt flere kræfter ud gennem 4-hjulstrækket og med 485 hestekræfter er den frygtindgydende hurtig, men også meget nervøs med bagenden, takket være kort akselafstand, når jeg går fra gassen over på bremsen. Samtidig føles det lidt naturstridigt at sidde så højt. Indvendig er midterkonsollen det eneste, som har fået lov at overleve ombygningen, mens resten af interiøret bærer præg af et køretøj, som er skabt til racerbanen. Jukes instrumentpanel er også blevet ændret for at kunne rumme målerne, instrumenterne og det 7 tommer store LCD-display fra GT-R. To omgange mere og bilen begynder at føles mere hjemlig, men så er det slut. Efter en kop styrkende kaffe er det tid til at kaste et blik i pressematerialet på Juke-R, og her er det tydeligt, at bilen er hurtig: 3,7 sekunder til 100 km/t i en bil, der vejer 1.820 kg er hurtigt. Juke-R har en topfart på 257 km/t, mens det tekniske ophav GT-R er hurtigere på toppen, takket være lavere vægt og bedre aerodynamik. fakta Nissan Juke-R Motor: 3.8-liter twin-turbo V6 Effekt: 486 hk v. 6400 o/m Moment: 588 Nm 3200-5200 o/m Gearkasse: 6-trins automatisk Længde: 4.135mm Bredde.: 1.910mm Højde: 1.575mm Akselafstand: 2530mm Egenvægt: 1.806kg 0-100km/t: 3.7sec Topfart: 257km/h @Fakta.Sidste-afsnit-biler:Hjul: 20'' RAYS smedet alufælge.