Sort og sørgelig

"Døden & Co"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lukas Moodyson.

Firkantet, lille (11 x 18,5 cm), sort og med et citat fra Johannesevangeliet som indgangsbøn: "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun til det ene korn, men hvis det dør, bærer det mange fold." Der er en omsiggribende tendens til, at romaner (uden statistisk belæg, men især mange krimier har det) skal indledes med et citat fra en klassiker, det være sig Bibelen som her, eller det kan være Shakespeare eller Kierkegaard. "Døden & Co" bruger denne taktik. Hver ny del af romanen indledes med et citat, der til tider står (for denne læser) en smule fragmentarisk. Hvorfor er det Johannesevangeliets hvedekorn, der skal stå her? Jo, faderen (matematiklærer, alkoholisk, lettere nerve-ustabil, fraværende far, skilsmisse) dør allerede på de indledende sider, men det er ikke Johannesevangeliets budskab, der lyser gennem romanen. Det er et fortsat forsøg på at komme overens med de faktiske vilkår: Faderen er død, sønnen har arvet en hel del (lejlighed, bøger, orkideen, en mængde matematiske udregninger - og et ustabilt nervesystem), men sønnen vokser ikke i kraft af faderens død. Han vokser ved at skrive sit eget liv. I "Brødrene Karamazov" optræder indledningscitatet også (det får vi at vide på bogens side 253), men fortælleren benægter, at det er bevidst. Fortælleren lyver, men hvem er fortælleren i "virkeligheden"? Det er en Knausgaard-autofiktions-selvfortælling, der kan læses her. Jeg-fortælleren hedder Lucas som Lukas Moodyson, han kommenterer sin egen skrift, han skriver alt, hvad han oplever og reflekterer over. Det bliver blot så - ja, så megen stilstand. De fleste menneskers hverdagsliv er jo dybest set kun interessant for jeg-personen og den nære familie. Det er sjældent, at almindelige mennesker har et liv, der er interessant for andre at læse om. Deres tanker kan man måske dele med glæde og udbytte, men ikke deres hverdagstrivialiteter. Smudsomslaget på den sorte bog er et fragment af Caravaggios maleri "Den tvivlende Thomas" fra 1599. Tvivleren Thomas optræder også i Johannesevangeliet, der indleder romanen. Thomas opfordres til at stikke sin finger ind i Jesu naglemærker for herefter at komme til tro. Det må være en nøgle til læsningen af bogen, tænker jeg, men tvivlen er ikke dominerende i "Døden & Co". Her er det eftertanken og refleksionen, der dominerer - men uden megen tvivl. Bodil Christensen kultur@nordjyske.dk Lukas Moodyson: "Døden & Co" 313 sider., 269 kroner. Klim.