EMNER

Sparer 100.000 kr. på diesel

At det måske kan betale sig at sætte hastigheden lidt ned i trafikken for at spare på det dyre brændstof er vognmand Viktor Anisimow et godt eksempel på.

Viktor Anisimow, der ejer vognfirmaet Anisimow Transport, vil fremover i det daglige sætte hastigheden ned, når han kører med skibscontainere. På den måde regner han med at spare 100.000 om året på dieselregningen.	Foto: Andreas Bjerre

Viktor Anisimow, der ejer vognfirmaet Anisimow Transport, vil fremover i det daglige sætte hastigheden ned, når han kører med skibscontainere. På den måde regner han med at spare 100.000 om året på dieselregningen. Foto: Andreas Bjerre

For en lille måned siden var han til et obligatorisk chaufføruddannelseskursus på EUC Nordvest i Thisted. På kurset lærte han og de andre chauffører blandt andet om at spare på brændstoffet ved lastbilkørsel. Efter kurset prøvede Viktor Anisimow at bruge den nye kørselsstil i sit enmandsfirma Anisimow Transport, der kører med skibscontainere i en stor del af Nordjylland. Her opdagede han, at hvor han før kurset kun kørte 2,2 km pr. literen, var forbruget faldet til 2,7 km pr. literen efter kurset. - Jeg kører i snit 500 km hver dag, så jeg har regnet frem til, at jeg sparer næsten 100.000 kroner om året på diesel med den nye kørselsstil, fortæller Viktor Anisimow. Tre ting at huske på Det var overordnet kun tre små ændringer, der blev berettet om på kurset, men som kan have stor indflydelse på brændstofforbruget. Færre gearskift, knap så aggressiv acceleration og sæt hastigheden ned med 10 km/t var rådene. Rent teknisk hjælper det blandt andet på at mindske vindmodstanden, og derfor kræver motoren mindre kraft for at drive bilen fremad. Rådene har Viktor Anisimow derfor tænkt sig at efterfølge i fremtiden. - Før kørte jeg så hurtigt, jeg måtte, men nu vil jeg nok slippe speederen lidt oftere, siger Viktor Anisimow. Han tror, at det desuden kan være med til at forbedre lastbilernes image på vejene: - Vi er ikke så populære med de såkaldte elefantoverhalinger på motorvejene, men dem, synes jeg også, man skal stoppe med. At man kommer fem-ti minutter senere betyder jo ikke det store, men det gør 100.000 kroner på lønkontoen til gengæld.