Sparsommelighed er en dyd

Gode råd om økonomikørsel på baggrund af oplevelser på jyske veje

Hav­de man da bare ta­get cyk­len hjem.

Hav­de man da bare ta­get cyk­len hjem.

- Nu ta’r jeg snart cyklen resten af vejen. Det er den første tanke, der melder sig, når man midt i en økonomikørselstest lige er blevet overhalet af en hakket knallert, og desuden har hele bakspejlet udfyldt af en skolebus. De to kategorier af landevejens slidere plejer ellers ikke at høre blandt de hurtigste. Men sådan er det, når man kaster sig ud i at teste økonomikørsel. Scenen er de midtjyske småveje omkring motorbanen Jyllands-Ringen ved Resenbro, hvor den danske VW-importør har stillet nye biler med superøkonomisk TSI-sparemotor til rådighed. Når det bare ikke er noget med TDC, som jo skabte sig et vist ry ved at forgylde sin egen topchef, er det lige meget om det hedder det ene eller det andet. Bare det virker - og det gør det. Færdig Ferrari Hemmeligheden bag at køre langt på literen som almindelig bilist ligger imidlertid et helt andet sted. Midtvejs mellem ørerne, for man kører ikke langt på literen, hvis man ikke tænker sig godt om - uanset avanceret brænd-stofteknologi. Det gælder om at lytte til de erfarne, dem der kører økonomikørsel som en ædel kappestrid, og det gælder som sagt om at bruge fornuften. Første regel er naturligvis at vælge en økonomisk bil. Det er sværere at spare på de dyre dråber, hvis man vælger en Ferrari med en heftig motor. Så vi lader en fristende to liters Jetta på 200 heste stå, og vælger en VW Golf TS Trendline med 1,4 liters TSI-motor på 140 heste, seks gear og en købspris på 305.598 kr. Således udstyret forvisser vi os om at regel nummer to er opfyldt: at bilen er udstyret med sommerdæk, og at der er sørget for korrekt dæktryk. Vinterdæk koster op mod 10 pct. ekstra brændstof om sommeren, og bare en halv bar for lidt i dækket øger generelt brændstofforbruget med fem procent. For lavt dæktryk slider desuden på dækkene og giver dårligere køreegenskaber på grund af deres større rullemodstand. Ud med ragelset Hvis det nu gjaldt mere om at vinde gods og guld end om ære, ville vi jo nok fortsætte forberedelserne og afmontere skoene. På strømpesokker har man meget større føling med speeder, og kobling, og kan lave de hårfine justeringer, der er med til at spare på benzinen. Men her er mange iagttagere, så vi beholder skoene på og sikrer os i stedet, at alle vinduer er lukket og at radioantennen er nede. Det hjælper alt sammen. Det øger vindmodstanden at køre med vinduer på klem, men desværre er reglen også at aircondition eller varmeapparat bør holdes lukket. Hvis man ikke svedte før over opgavens størrelse, kommer det ganske af sig selv, når temperaturen uden for er 25 plusgrader. Det er også klogt at undgå unødig bagage i bilen. Hvert kilo ekstra vægt koster brændstof, så ud med alt det ragelse, der normalt hober sig op i bilen, og tagbagagebæreren skal af, når der ikke er brug for den. Nok om det og af sted. Utraditionel kørestil Hovedreglen for at køre langt på literen er at køre, som var der et æg mellem fod og speeder, at være forudseende og undgå opbremsninger og accelerationer og at køre med så lave omdrejninger som muligt uden at bilen sejtrækker for meget. Man bør vælge så højt gear som muligt, holde sig under fartgrænserne og bruge motoren til at bremse med. Motoren slår selv benzintilførslen fra og bruger mindre, end hvis den kører tomgang eller skal genstartes. Og overhold fartgrænserne af hensyn til vindmodstanden og ikke så meget politiet. Men det resulterer i en højst utraditionel kørestil, når man sådan kommer luskende med 78 km i timen, tager lange tilløb for at klemme sig over bakkerne og holder igen ned ad bakke for ikke at blive fanget i rødt lys nede ved tværvejen. Det mest almindelige antagelse hos medtrafikanterne er nok, at det er en pastor emeritus, en pensioneret skolelærer eller en boelsmand uden bilerfaring, der er ude at øge tilværelsens spænding for medtrafikanterne. Eller måske er det en stille brandert, der skal luskes hjem, og så er den gal, for det er sværere at overbevise ordensmagten om, at man ikke er fuld eller gal men kører økonomikørsel, end at få en kamel gennem et nåleøje for nu at blive på et globalt forståelsesniveau. Noget om potens - Når du nærmer dig et kryds eller kører ind i byzone, så slip speederen i god tid i stedet for at bremse hårdt. Sådan lyder et af mange gode råd om sparsommelig kørsel. Det kan der nemt gå sport i. Inderst inde ved de fleste af os udmærket, at forskellen på at køre forudseende, at blive i højt gear, at tusse igennem for grøn bølge eller at køre råddent og bremse heftigt for dernæst at smække bilen i et lavt gear og fise ned til næste lyskryds, er nogle få minutter. Der let kan føles som evigheder, især hvis man havner på skadestuen efter at have smadret bilen for gult lys. Tænk i stedet på noget helt andet. For eksempel på, at et køretøjs energiforbrug til overvindelse af vindmodstanden stiger med hastigheden i anden potens. En forøgelse af hastigheden på motorvej fra 110 til 130 km/t vil give en stigning i forbruget på 20 procent eller mere. Altså trisser vi af sted, og der er tid til at nyde det midtjyske søhøjland. Der er smukt langs Gudenåen, men den smukkeste oplevelse gemmer sig nu i sparefoden. Nålen på benzinmåleren har ikke flyttet sig spor efter 35 kilometer. Fedtegreven i bakspejlet Vi bliver overhalet af en kollega, der muntert fister af sted for nedrullet siderude med albuen plantet i fartvinden. Han er dømt til at tabe. Ham kolegaen omme bagved fra den landsdækkende morgenavis er tilsyneladende tilfreds med at ligge i slipstrømmen fra en aldrende gyllespreder. Han er dømt til at blive tituleret Hr. Fedtegreve, sådan som han sparer på det hele, også på farten. Men vi kommer da hjem i mere eller mindre opløst tilstand. Havde jeg taget cyklen, kunne jeg i det mindste nyde sol og vind og formentlig også farten. Og præstationen, nå, ja. Det rakte da til en andenplads med 21,7 km. på literen, hvilket svarer til godt 52 pct. mere end hvad man kunne forvente af daglig kørsel. Så det var som man siger på jysk, slet ikke så ringe endda, når det nu drejer sig om sparsommelighed. Gode råd Fem genveje til økonomikørsel: { 1. Vær forudseende og opmærksom i trafikken. { 2. Skift til højt gear så hurtigt som muligt, og bliv der så længe som muligt. { 3. Overhold hastighedsgrænserne. Det skal du jo alligevel, og vindmodstand koster. { 4. Tjek dæktrykket. { 5. Fjern overflødig vægt fra bilen og brug eludstyr som blæser og aircondition med omtanke.