Lokalpolitik

Spejdergruppe "straffes"

Kommunens vurderinger i forbindelse med byggetilladelser er ikke altid lette at forstå.

KFUM spejderne "Søfolket" i Saltum blev præsenteret for en regning på 4.000 kr, da vi søgte om byggetilladelse til opsætning af en brugt bålhytte på 25 kvadratmeter til en værdi på 5.000 kr. på kommunens grund ved spejderhuset Nolsvej 5, i Saltum. KFUM spejderne "søfolket" i Saltum har længe ønsket sig en overdækket bålhytte;- men en sådan bålhytte af god sikkerhedsmæssig forsvarlig kvalitet er ikke billig, og løber let op i 50.000 kr. En bålhytte giver mulighed for flere udendørsaktiviteter for lokalområdets børn, ikke blot for spejdergruppens medlemmer, men også for børnene i børnehaven, SFOén og skolen, som spejderne er nabo til. I det hele taget er der fri adgang for offentligheden, som frit og vederlagsfrit kan benytte bålhytte og sheltere på dette kommunale område Nolsvej 5 i Saltum. Vi blev derfor rigtig glade, da en institution i Aabybro ville forære os en brugt bålhytte på 25 kvadratmeter ganske gratis;- dog skulle vi selv betale 5000 kr. for transporten til Saltum. Med nye bærestolper, sokkelsko, algefjerner og maling, vil den samlede pris nå op på ca. 7.000 kr. En meget fin pris for en bålhytte. Da vi så søgte om byggetilladelse til bålhytten på kommunens grund blev vi meget overraskede, da der dumpede en regning på 4.000 kr. ind i gennem brevsprækken. Unægtelig en god betaling for en byggesagsekspedition, på foranledning af et initiativ fra en frivillig spejdergruppe. I kommunens oversigt over takster for 2012 står følgende at læse under afsnittet byggesagsgebyrer, simple konstruktioner Kap 1.5 stk 5.: Garager, carporte, udhuse under 50 kvadratmeter 1.275,- kr. Takster/byggesagsgebyrer på 4.000 kr. vedrører fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse, sammenbyggede enfamiliehuse med mere end to boliger med lodret lejlighedsskel, samt sommerhuse. Vi valgte at klage over byggesagsgebyret på 4.000 kr. og fik følgende kortfattede afslag. Citat: "Da bålhytten anvendes til offentlige formål, herunder foreningsformål, vurderer Jammerbugt Kommune at denne kategoriseres som erhverv". Vedlagt afslaget var en klagemulighed hvor fristen for klage for længst var overskredet, primært som følge af kommunens sagsbehandlingstid. Vores lille spejdergruppe har ikke nogen erhvervsmæssig interesse i en bålhytte, endsige nogle erhvervsmæssige interesser overhovedet. Vi aflægger ikke momsregnskab og er ikke udstyret med et CVR. nummer. En bålhytte som den her beskrevne repræsenterer ikke en "meromsætning" for det frivillige arbejde som lederne i spejdergruppen med entusiasme og positivt engagement lægger i arbejdet med børn og unge i lokalområdet. Spejdergruppen har intet imod at betale en takst på 1.275 kr. der, udover at være et rimeligt ekspeditionsgebyr, står i et realistisk forhold til bålhyttens værdi og ikke mindst er i overensstemmelse med kommunens egne offentligt tilgængelige gebyrer/takster på området. Spejdergruppen forstår ikke hvorfor vi skal bære hele byggesagsgebyret på 4.000 kr., blot fordi vi tager initiativ til opsætning af en brugt bålhytte som frit, og ganske vederlagsfrit, kan benyttes af alle inklusive børn i børnehaven, SFOén og skolen samt af offentligheden i det hele taget. Kommunen bør vel anstændigvis, i denne konkrete sag, bidrage økonomisk eller alternativt antage en rimelig takst på 1.275 kr. Vi mener at kommunen bør støtte positivt op om et sådant frivilligt projekt og ikke "straffe" spejdergruppen, fordi vi tager et initiativ der fundamentalt set er til gavn og nytte for alle i lokalsamfundet. Vi mener at der bør være overensstemmelse i mellem kommunens officielle takster, og de takster kommunen rent faktisk opkræver. At vedlægge klagemuligheder, velvidende at fristen for klage forlængst er overskredet, kan vel næppe siges at klæde kommunen sagsbehandling. Et forhold som forhåbentlig ikke i fremtiden skal overgå andre foreninger og/eller privatpersoner der henvender sig til kommunen i byggesager.