Spejlinger og udsigter

Søren Elgaard: "Udsigter"

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

"Sydney. Opera" 2006. 232 gange 317 cm.

Man kan vel med lidt god vilje godt kalde Søren Elgaard for en af Nordjyllands markante malere. Han bor ganske vist ikke længere i nærområdet. Det forlod han, da Aarhus og kunsthistoriestudiet der kaldte. Men han er opvokset i Aalborg. Han har sat Aalborg på et frimærke for mange år tilbage. Og så udstiller han seriøst meget i Vrå i og omkring Kunstbygningen der. Han er også på spil lige i øjeblikket. Udstillingen hedder "Udsigter", men tag lige det med en ordentlig skovlfuld salt. Udstillingen er på mange måder en lille smule retrospektiv. Man kan kalde den punktvis retro. For det er på ingen måde en indsamling af de væsentligste ting fra Elgaards livsværk. Men der er billeder helt tilbage fra 1973 og frem til i dag. Og man kan tydeligt se udviklingen. Spejlinger er måske et begreb der endnu bedre dækker Elgaards livsværk. I hvert fald er det spejlingerne, der kendetegner værker, der er 30 år gamle. Han ser ofte sine motiver spejlet i glas, stål og andre blanke overflader. Disse spejlinger er blevet rafineret gennem alle årene, og i sine senere værker dropper han helt spejleffekten og giver os den sande, uindpakkede vare: Udsigten. Og udsigterne er fundet overalt i verden: Manhattan, Berlin, Chicago, San Francisco, Athen. Jo - det er et vidt berejst billede, Søren Elgaard giver os i sit samlede værk. De ældste spejlinger er simple, fragmentariske. Det ligner abstrakt maleri, men med fantasien til hjælp ser man også spejlinger i vand med lette krusninger i overfladen. Men så tager spejlingerne for alvor fat. Det bliver til spejlinger i glas. Og det er lige der - for 10-15 år tilbage - at Søren Elgaard finder sit helt eget udtryk. Det er der, Søren Elgaard for alvor bliver til Søren Elgaard. Det er der, han opnår sit helt eget, personlige, unikke udtryk, hvor man aldrig er i tvivl om, hvem kunstneren er. Og det er jo det allerfedeste for en kunstner: At vide at ens værk bliver genkendt af de fleste. På samme måde som man aldrig er i tvivl, når man ser et værk af Poul Anker Bech. Selv om Bech og Elgaard er vidt forskellige i deres udtryk, så har de finurligheden til fælles. De overrumpler. De får en til at tænke: - Kan man virkelig det? Et af de store værker på udstillingen er "Perspektiv. Chicago" fra 1995. Det er holdt primært i blåt, men flankeres i siderne af gule bygninger, som samler det hele sammen. Der er kun ganske lidt trafik på vejene, men man føler sig hensat til Chicago eller en anden amerikansk storby. Han rammer den stemning perfekt. "Berlin. Rigsdagsbygningen" er igen holdt i blåt. Der er arbejdet intens og effektivt med linjerne i billedet, og uden at ville det, samles ens blik til sidst i et stort, blåt felt for oven i motivet. Et af udstillingens største værker er "Sydney. Opera" fra 2006. Her er vi oppe i 7-8 kvadratmeter. Her er byen malet fra forskellige perspektiver i krasse, klare farver. Billedet er delt op i geometriske former, og i baggrundsdisen dukker Sydneys skyline op. Og alt sammen er det en udsigt, der er nydt fra Utzons berømte hus. Meget spændende er også "Bevægelser" fra 2010. Det er nærmest en slags ouverture til hele Elgaards livsværk. Det er fem meter langt. I siderne sidder Karyatiderne fra Akropolis. I mellem er der masser af billedfelter. I et af dem møder vi en person med en stige. Og er det ikke Elgaard selv, der står på stigen? Og der er masser af spejlinger: I hjulkapsler, på kølergriller og meget mere. Der er en lille afdeling med naivistisk kunst. Jo, lige her får man det hele. Udstillingen sluttes af med 27 gouacher. Det er enkle, hurtige og billige værker. Her kan alle være med, hvis de vil købe Elgaard-kunst. Pris: 4000 kroner stykket. Denne udstilling skal blandt andet fejre, at Søren Elgaard senere i år fylder 60 år. Vi siger tillykke herfra. Det er en flot udstilling. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk Søren Elgaard: "Udsigter" Kunstbygningen i Vrå Til 29. maj.