Spis dig smuk

Gode fugtighedscremer giver velvære og glans og plejer og beskytter huden, men vil du for alvor sætte ind mod for tidlige ældningstegn må du kigge på de ting du fylder på kroppen.

Er du gået til kamp mod rynker og tidlige ældningstegn, er det disse fødevarer du skal stoppe i indkøbskurven næste gang du handler. Aavokado, gulerødder, mørkegrønne bladgrønsager, spinat, papaya, mango og æg. Gruppen indeholder A-vitamin, som har en særdeles effektiv evne til at holde huden spændstig. For at sikre, at du optager A vitaminerne, og dermed får den fulde udnyttelse af deres udglattende effekt, er det vigtigt at du i samme måltid også får en lille smule fedt. Dette skyldes nemlig, at A-vitaminerne hører under kategorien fedtopløselige vitaminer. Din ungdommelighed kan du hente i de vegetabilske olier, de gode koldpressede olivenolier, rapsolie, tidselolie, men også nødder, frø, mandler, grønkål, grønne grønsager, avokado/avokadoolie, ål og torskerogn. De vigtige E-vitaminer Ligesom A vitaminer er E vitaminerne fedtopløselige. De er vigtige antioxidanter, der netop har den virkning i kroppen, at de bekæmper frie radikaler, der ellers virker nedbrydende på din krop. Disse frie radikaler er ikke til at undgå, da de bl.a. opstår pga. den forurening, der omgiver os i hverdagen. Hvis kroppens antioxidantforsvar ikke kan følge med i nedbrydelsen af de skadelige frie radikaler, vil resultatet bl.a. være en fremskyndelse af aldringsprocesserne, hvilket jo vil få dig til at se gammel ud før tid. Der findes jo desværre ikke en kilde til evig ungdom, men du kan udskyde ældningsprocessen ved bl.a. at din kost indeholder en varieret mængde antioxidanter, herunder E vitamin. C-vitamin I frugt og grønsager finder du C vitamin - som indgår i en masse processer i kroppen. Bl.a. vedligeholdelse af din krops bindevæv, hvilket betyder at C vitamin er vigtig for at opnå en smuk, klar hud, flot hår og stærke negle. Desuden er det vigtigt for afgiftningsprocesserne i leveren, der holder blodet renset for urenheder, og det bekæmper de skadelige virkninger af stress. Vi bliver smukkere af fedt Men det skal naturligvis være de, gode, sunde, livsvigtige fedtsyrer som du finder i fede fisk (sild, laks, ørred, makrel, sardiner), avokado, mandler, nødder, frø og kerner, hørfrø. Du kan sagtens bevare dit slanke udseende, så længe du undgår de usunde kilder til fedt fra bl.a. junkfood, kager, mejeriprodukter, chips mm. Derimod vil de sunde, livsvigtige fedtsyrer puste liv i dine celler og give glansfuld, spændstig og fugtig hud. Derudover kan du skrubbe din hud 2-4 gange om ugen med en handske, det øger blodcirkulationen og giver cellerne liv. Drik nok med frisk postevand, motioner og kom ud i den friske luft. Det er også en god ide at vælge dine hudprodukter med omtanke og styr uden om kemi, hormonforstyrrende stoffer og tilsætningsstoffer som alle er med til at stresse kroppen og skabe ubalance. Hvad giver rynker Sukker i ren form, men også alt det tilsatte. Junkfood, slik og kage, sodavand (også light). For meget alkohol (over 1 genstand om dagen). Margarine og dårlige olier. Raffinerede kulhydrater, hvidt brød, hvide ris og hvis pasta. Mangel på næringsstoffer, vitaminer, mineraler og de livsvigtige fedtstoffer. Rygning - gør huden grå og gusten. For lidt søvn og søvnproblemer. Overdreven motion. Overdreven solbadning. Stress.