Spis dig til smuk hud & sundt hjerte: Guide til sunde nødder

Nødder smager godt og er sunde - og vi har lavet en guide til de sundeste af dem

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

SUNDHED:En smuk hud, et sundt hjerte og et stærkt immunforsvar − nødder smager ikke bare godt, de er også fantastiske for din sundhed. Se her, hvad de kan, og find din favorit.

CASHEWNØDDER

Sunde egenskaber:

- Indeholder en stor mængde jern. Så spis løs, hvis du døjer med en lav blodprocent.

- Er rige på zink, der bl.a. giver smuk hud og et glansfuldt hår.

- Hjælper til et sundt blodtryk og en god væskebalance takket være mineralet kalium.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 32,7 g

Fedt: 46,4 g

Protein: 15,3 g

Fibre: 3 g

Energi: 598 kcal

TIP! God kilde til jern, kalium, magnesium og zink.

HASSELNØDDER

Sunde egenskaber:

- Planlægger du at blive gravid? Hasselnødder indeholder masser af folinsyre.

- Magnesium får dine muskler til at slappe af, et hit, hvis du har svært ved at falde i søvn.

- Det høje indhold af E-vitamin holder immunforsvaret i topform.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 29,3 g

Fedt: 54,4 g

Protein:15 g

Fibre: 8,2 g

Energi: 598 kcal

TIP! God kilde til E-vitamin, folinsyre og magnesium der holder dig rask.

PECANNØDDER

Sunde egenskaber:

- Pecannødder stabiliserer dit blodsukker.

- Får din hud til at stråle takket være den høje fedtprocent og mineralet zink.

- Det høje indhold af monoumættede fedtsyrer virker kolesterolsænkende.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 13,9 g

Fedt: 72 g

Protein: 9,2 g

Fibre: 9,6 g

Energi: 710 kcal

TIP! God kilde til B-vitaminet thiamin, magnesium og zink der giver dig smuk hud

MANDLER

Sunde egenskaber:

- Drømmer du om en slank talje? Mandler indeholder store mængder monoumættede fedtsyrer, som modvirker mavefedt.

- Mandler bugner af kostfibre og protein, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse.

- Indeholder E-vitamin, som er en stærk antioxidant, der bl.a. forebygger hjerte-kar-sygdomme og kræft.

- Det høje indhold af monoumættede fedtsyrer virker kolesterolsænkende.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 29,5 g

Fedt: 39,1 g

Protein: 20,5 g

Fibre: 9,2 g

Energi: 527 kcal

TIP! God kilde til E-vitamin, B6-vitamin, magnesium og jern så du kan sige farvel til mavefedtet.

JORDNØDDER

Sunde egenskaber:

- Jordnødder er spækket med protein og giver derfor en god mæthedsfornemmelse.

- De udretter mirakler for stofskiftet takket være B-vitaminerne niacin og thiamin.

- Spis dem, hvis dit immunforsvar trænger til et boost.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 16,1 g

Fedt: 42,7 g

Protein: 25,8 g

Fibre: 7,7

Energi: 589 kcal

TIP! Indeholder masser af proteiner og er en god kilde til E-vitamin, B-vitaminer, magnesium, zink og kalium.

PISTACIENØDDER

Sunde egenskaber:

- Det høje indhold af kalium regulerer blodtrykket.

- Nødderne er en sand energibombe af proteiner, kostfibre og vitaminer og mineraler.

- Giver en god mæthedsfornemmelse på grund af det meget høje fiberindhold.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 28 g

Fedt: 44,4 g

Protein: 20,6 g

Fibre: 10,3 g

Energi: 566 kcal

TIP! God kilde til B-vitaminer, kalium, calcium og zink og er en energibombe.

VALNØDDER

Sunde egenskaber:

- Den type nød, der indeholder allerflest antioxidanter.

- Valnødder øger blodets indhold af melatonin, hvilket giver en bedre nattesøvn.

- Har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, som bl.a. virker blodtrykssænkende.

Indhold per 100 gram:

Kulhydrater: 16,2 g

Fedt: 64,3 g

Protein: 14,3 g

Fibre: 5,6 g

Energi: 678 kcal

TIP! God kilde til B6-vitamin og magnesium der hjælper til en god søvn.

6 søde sager, der ikke giver sukkerchok

Kan du spise dig til nul sygedage

Kan du spise dig til nul sygedage?

Her er opskrifter på fem lækre kager med nødder

5 lækre kager med nødder

Denne artikel blev bragt i samarbejde med fitliving.dk

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.