Sportens dilemma

Sukkerholdigt logo på sports- tøjet eller dårligere faciliteter

Aalborg 1. september 2008 06:00

NORDJYLLAND: Når de hårdt trængte idrætsklubber står med valget mellem at få et sodavandslogo på trøjen eller ikke at have råd til nyt udstyr, faldet valget flere gange på logoet. – Jeg kan godt forstå dem, siger bestyrelsesformand Palle Fogh fra Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) i Nordjylland. – De penge, de får ind, bruger de på at skabe bedre forhold for deres medlemmer, uddyber han. Sponsorernes gevinst Sponsorerne selv vinder også på samarbejdet. Og de vil gerne forbindes med populære arrangementer. - Der vil være nogle følelser som for eksempel sammenhold, når du hører OL eller Roskilde Festival, fortæller Lars Bech Christensen, adjunkt ved Copenhagen Business School. - Det er det, virksomheden ønsker, der skal smitte af på deres produkt, tilføjer han. Lars Bech Christensen har forsket i sponseringseffekter og forklarer kort: – Den generelle idé med sponsorater er at associere med gode oplevelser, siger han. Match med McDonald's Det er noget, de har forstået hos McDonald's, som for syvende år i træk arrangerer en fodboldcup i samarbejde med Dansk Boldspil Union (DBU). – Vi håber da, de får et positivt indtryk af os, og at de forbinder den her cup med os, siger McDonald's kommunikationsdirektør, Hanna Løyche. Hun tilføjer, at det er svært at måle, om der kommer flere kunder af den grund. Men DBU er i hvert fald glade for samarbejdet. – McDonald's lægger et stort beløb i McDonald's Cup, og med den budgetpolitik, vi har i DBU, så er vi afhængige af sponsoratet, siger Lars Berendt, kommunikationschef ved DBU. Han afviser blankt idéen om at skifte fastfood-kæden ud med en anden sponsor. – Det kommer slet ikke på tale. Dem er vi tilfredse med. McDonald's er overordentlig loyal, forklarer kommunikationschefen.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Nordjyske Plus

Henter artikler...