Sportslig svensker

Volvo klar med nyt nummer - V50. En sportspræget stationcar spækket med sikkerhedsdetaljer

Volvo vælter sig i nye biler for tiden. Knap er lakken hærdet på efterårsnyheden, S40, før svenskerne præsenterer ny stationcar: V50. Den bygger på samme filosofi og dyder som de stationcars, Volvo hidtil har produceret. Volvo kalder den "sportswagon", fordi V50 er karakteriseret af både "sport" og "wagon". Volvo's mål er at sælge 74.000 V50 om året, og leveringen starter i begyndelsen af det ny år. Dog bliver det forår, før den er ude i de danske butikker. I lighed med S40 skal V50 fremstilles på Volvo Cars' fabrik i Gent i Belgien. Når den er fuldt udbygget, bliver den Volvo's største med en årlig produktionskapacitet på 270.000 biler. Bagtil har Volvo V50 et mere blødt og sportsligt design sammenlignet med V70. Kombinationen af afrundede taglinier og en markant afslutning på bagenden giver designet et meget moderne udtryk, der forstærkes af den blødt afrundede front, den korte motorhjelm og det markerede frontparti. V50 er 4,6 cm længere end S40, idet det bageste udhæng er øget af hensyn til bagagerummet. Motor-sikkerhed Hver gang Volvo præsenterer ny model, har de for vane give det i forvejen høje sikkerhedsniveau endnu et løft, og det er da også tilfældet med V50. Dens frontale karrosseristruktur er opdelt i adskillige zoner, hver med sin egen opgave i deformationsprocessen. De yderste zoner deformeres mest. Jo nærmere kollisionskræfterne kommer til kabinen, desto mindre deformeres materialerne. En sikkerhedsmæssig forbedring finde man faktisk også i motorrummet. De fem-cylindrede motorer i V50 er så kompakte, at de er blevet hele 20 cm smallere, og da motorerne ligger på tværs, betyder den mindre bredde større plads mellem motor og passager-kabine. I en kollision kan motoren således skubbes ikke mindre end 15 cm bagud, før den stoppes af tværvangen foran kabinen. V50 deler sikkerhedssystem med de større Volvo-modeller, bl.a. WHIPS (Whiplash Protection System), SIPS (Side Impact Protection System) med både sideairbags og airbaggardiner. Intelligent Volvo V50 er desuden 5,4 cm bredere end forgængeren, V40. Det giver bedre plads til deformation ved en sidekollision. Begge bagsædets yderste pladser kan udstyres med de integrerede barnesikkerhedssæder, der passer til børn fra treårs alderen. Volvo-nyheden er desuden udstyret med IDIS - Intelligent Driver Information System. IDIS er en nyskabelse i bilverdenen, som først blev vist i Volvo S40. I krævende situationer som overhaling eller opbremsning bliver signaler fra den integrerede GSM telefon, radio og andre udefra kommende informationer tilbageholdt, indtil situationen er mere rolig. Ved introduktionen kan kunderne vælge mellem to femcylindrede motorer på henholdsvis 170 hk og 140 hk og en helt ny firecylindret dieselmotor på 136 hk. Senere kommer også en T5 benzinversion på 220 hk samt nye, fire cylindrede benzinmotorer.