Børnepasning

Sprogsprutter i børnehaverne

Talepædagoger opfordrer børnehaver og dagplejere til at sætte fokus på børnenes sprog

Sprogkufferter som denne er på vej til institutionerne i Brønderslev, mens de allerede er en realitet i Dronninglund.                                       Arkivfoto: Bente Poder

Sprogkufferter som denne er på vej til institutionerne i Brønderslev, mens de allerede er en realitet i Dronninglund. Arkivfoto: Bente Poder

BRØNDERSLEV-DRONNINGLUND:Sprog er en forudsætning for at kunne begå sig socialt, men også for at lære og forstå. Derfor opfordrer talepædagogerne i både Brønderslev og Dronninglund børnehavepædagoger og dagplejemødre til at sætte fokus på sprog. Samtidig er de i gang med at skabe et samarbejde, der skal være til fordel for både dem selv og børnene i den nye kommune. Samarbejdet kommer blandt andet til udtryk ved netværksmøder, hvor der bliver udvekslet erfaringer og ideer. I Dronninglund har talepædagogerne i samarbejde med biblioteket lavet sprogkufferter, som institutionerne kan låne. Ikufferterne finder pædagogerne instruktioner til, hvordan de kan arbejde med sproget, og samtidig er der praktiske redskaber som bøger og legetøj. Den idé vil talepædagogerne i Brønderslev tage til sig. - Vi er i samarbejde med Brønderslev Bibliotek i gang med at finde ud af, hvordan vi kan lave noget lignende her, forklarer talepædagog Peter Bak. Alle børnehaverne i Brønderslev Kommune har en såkaldt sprogansvarlig pædagog - i daglig tale bliver de kaldt "sprogsprutter." "Sprogsprutterne" har været på kursus i, hvordan man kan planlægge et forløb for børnene, der fokuserer på sprog. Samtidig har "sprogsprutterne" fået et hæfte, med instruktioner i sprogstimulering og de har lært noget om, hvordan småbørn får et korrekt og nuanceret sporg. Nu får "sprogsprutterne" måske flere redskaber i form af kufferter med bøger og andre effekter, som kan hjælpe børnene med at få et bedre sprog. Talepædagogerne er glade for, at de fleste af institutionerne i Brønderslev har taget opfordringen om at fokusere på sprog til sig, men de ser gerne, at alle hopper med på vognen. Grunden til, at talepædagogerne har sat øget fokus på sprogstimuleringen i børnehaverne er blandt andet nye krav fra politikerne. - Lige nu er der gang i en kraftig opgradering i forhold til, hvad børnene skal lære inden de kommer i skole. Der er kommet læreplaner ind i daginstitutionerne, og én af de ting der skal fokuseres på er sproget, forklarer talepædagog Birgit Dinesen, som mener sprog er den vigtigste forudsætning for børnenes videre udvikling. Konkret sprogindsats Samtidig oplever talepædagogerne, at der er mange børn, der har brug for lidt ekstra hjælp. - Børnene lever i meget støj, og mange af dem er ikke så vant til at lytte. Det er sådan nogle ting, som kan være med til at gøre det svært for dem at få et godt sprog, siger Birgit Dinesen. Derudover er der gruppen af tosprogede børn som også kræver en speciel indsats. - Vi oplever, at nogle af de tosprogede børn, der er født i Danmark, har store problemer. Det modersmål, der bliver talt i deres hjem bliver mere og mere rustent, og når de ikke er flydende på deres modersmål bliver det endnu sværere for dem at lære ordentligt dansk, siger talepædagog Ulla Bak og forklarer, at de tosprogede børn har brug for at lære sproget på en helt konkret måde. - Vi har såkaldte sprogposer til de tosprogede børn. Her er forskellige ting, som vi og pædagogerne kan hive op og vise dem, samtidig med, at vi lærer dem hvad tingen hedder, siger hun. Og i det hele taget er det en god idé at være meget konkret, når man hjælper de mindre børn med at få større ordforråd og ren tale. - Det er lettere for børnene at lære hvad en ting hedder, hvis de får lov til at se den og røre ved den, siger Peter Bak, som opfordrer alle forældre til at arbejde med sproget i dagligdagen. For selvom institutioner og talepædagoger hjælper med at stimulere børnene sprogligt, er det stadig i familierne, det største ansvar ligger.